Бъдещето на БДЖ обвито във все по-гъста мъгла

13.10.2011 | 15:21
по статията работи:
Симеон Дянков за пореден път поиска засилване на фискалната дисциплина в железопътния превозвач. Московски: БДЖ е в технически фалит
Бъдещето на БДЖ обвито във все по-гъста мъгла

С преложение за закриване на 182 линии, заявен технически фалит и неясноти около около въпроса с електрическите мотриси, които Германия иска да прибере. Това са основните предложения и изводи след поредната среща, свързана с бъдещето на БДЖ:

 

Дянков: Финансови квестори влизат в БДЖ

Без едно държавно дружество като БДЖ да има финансова дисциплина, то няма да получава никакви пари от бюджета. Това коментира вицепремиерът и министър на финансите Симеон Дянков в Министерския съвет, предаде Агенция "Фокус”. Впоследствие той не участва в днешните разговори между синдикатите и ръководството на железопътния превозвач.

Финансови квестори ще осъществяват предварителен контрол в държавните дружества. Това предвижда одобрен от правителството проектозакон за изменение на Закона за финансовото управление и контрол в публичния сектор. БДЖ е сред държавните компании, в които ще влязат финансови инспектори. Целта е да се подобри управлението на търговските дружества чрез засилване на финансовия контрол.

 

БДЖ предлага да спре 182 влака, за да спести 25 млн. лв. годишно

Обсъждат се предложения за спиране на влакове. Това стана ясно след срещата в Министерския съвет, свързана с проблемите на железопътния превозвач. Президентът на КНСБ Пламен Димитров обясни, че за синдикатите тази поредна среща е била сравнително продуктивна. Обсъдени са въпроси, които отдавна е трябвало да бъдат решени.

Късно снощи профсъюзите са получили от ръководството на БДЖ списък със 182 влака, като предварителна заявка за това къде и как да бъдат оптимизирани влаковете.  Ето как Димитров коментира предложението:  Тази тяхна заявка за нас е изключително тежка и не мислим, че това е поносимо, както за хората, живеещи в общините, така и за работещите в БДЖ. На всичкото отгоре очакваната икономия е в порядъка на 25 млн. лв. годишна база, които няма как да спасят БДЖ. Преговорите продължават, но към този етап аз не съм оптимист.

Всички реформи, включително подписването на колективен трудов договор, имат ясната крайна цел – през 2012 г. БДЖ да не е на загуба. Това заяви от своя страна председателят на Съвета на директорите на „Холдинг БДЖ” Владимир Владимиров.

С оптимизиране на графика на влаковете очакваната икономия е в порядъка на 25 млн. лв. годишна база, или над 100 млн.лв. за няколко години, посочи Владимиров. С тези пари БДЖ може да погаси задължения към банките, вместо държавата да дава пари. По този начин Заемът от Световната банка може да бъде използван за развитие на БДЖ.

25 млн. лв. е загубата на БДЖ за първите осем месеца от годината, при 48 млн. лв загуба за същия период на 2010 г.

 

БДЖ е в технически фалит

Железопътният превозват се готви да съкращава линии и да разреди влаковете по определени дестинации. Това съобщи от своя страна министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски. Той потвърди, че БДЖ е в технически фалит.

Изготвени са списъци за оптимизация на движението, които се обсъждат. Друг вариант е спиране на някои линии, като се чакат становища съответно на общините, регионите и "Автомобилна администрация", за да може да се подготвят компенсаторни действия - били те алтернативен автомобилен транспорт, или нещо друго.

Съкращаването на влакове е в много груб разчет показано. Извадени са влакове с възможно най-ниска рентабилност, основно губещи, каза Московски. Той допълни, че на срещата при премиера се е чуло от синдикатите, че те са склонни да направят компромис, отказвайки се от новите искания, които са залегнали в новия колективен трудов договор, съгласни са да се стъпи на базата, която е по стария, информира Dariknews.bg.

Имаме време да обмислим. Повтарям компанията е в технически фалит. Дружеството и ръководството трябва да предприемат всички действия, които да позволят по някакъв начин оздравяване на компанията. Затова имаме нужда да преценим и прегледаме всички клаузи, така че компанията да има възможност да бъде стабилизирана, категоричен беше ресорният министър, цитиран от Dariknews.bg.

 

25 от най-новите влакове най-вероятно ще бъдат прибрани от Германия

От Дянков явно ще зависи и решаването на още един от проблемите на БДЖ - дали ще бъдат запазени 25 от най-новите влакове на превозвача. Наскоро изпълнителният директор на компанията Йордан Недев обяви, че германската банка KfW търси купувач за влаковете "Сименс Дезиро", които БДЖ купи с отпуснат от нея заем. Причината е, че дружеството не погасява задълженията си по кредита. Част от риска по него пък е поета от германското правителство, информира Дневник.bg.

"Дянков ще говори с германския си колега Волфганг Шойбле по темата", каза транспортният министър Ивайло Московски. След това изненадващо заяви, че темата за електрическите мотриси "не е актуална", тъй като в момента банката не си ги искала.

Преди два дни от KfW казаха за "Дневник", че ще направят всичко възможно да защитят интереса си, както и този на германското правителство, а това включва и задействане на гаранцията - 25-те мотриси. Без тях БДЖ ще трябва да разреди влаковете по някои линии и да ги обслужва със старите си електрически влакове. Най-новите от тях са произведени през 1972 г.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
Мъж е в бара, пие и изглежда навъсен. - Какво ти е на теб? – пита барманът. - Бях женен три пъти и три пъти станах вдовец. Барманът иска да знае подробности. - Ами, първата се отрови с...
На този ден 19.12   1732 г. – Бенджамин Франклин публикува Алманах на бедния Ричард 1783 г. – Уилям Пит-младши става най-младият министър-председател в историята на Великобритания...