През 2022 г. 36 на сто от покупките, които домакинствата в България са направили, са били на промоция. Делът на собствените марки на търговските вериги, които по принцип са с по-ниски цени спрямо брандираните стоки, не бележи ръст. Това означава, че домакинствата търсят промоциите, без значение дали марката е на търговската верига или е търговска марка, важното е да е на добра цена, твърди Рени Яврийска от GfK Bulgariа.
Тя представи проучване как българите са пазарували онлайн стоки за домашна консумация през 2022 г. То е направено чрез потребителски панел - продължително количествено изследване по стандартизирана методология, която е еднаква за всички европейски държави, където GfK има такива панели. В базата на панела са 2500 домакинства, които всеки ден дават информация за покупките си, сканирайки баркодовете на стоките чрез специално мобилно приложение. В проучването са обхванати и хората, които не ползват мобилни телефони, като са им раздадени съответните устройства, които наподобяват старите мобифони.
Индексът на потребителското доверие, анализиран в проучването, показва, че като цяло българите са малко по-негативно настроени спрямо хората в другите европейски държави, каза Рени Яврийска. Изследването отчита, че през 2022 г. има значим ръст в регистрираните разходи на домакинствата спрямо предходната година, което основно е заради високата инфлация, а не поради увеличеното потребление.
С най-голям дял в потребителската кошница са охладените и пакетираните храни, съответно - 41 на сто и почти 30 на сто. Това са двете категории, които бележат най-голям ръст в средните си цени спрямо година по-рано, коментира експертът. При замразените храни също има значително увеличение на средните цени, на които домакинствата ги купуват.
"До този момент в България думичка не е спомената за компенсиране или подпомагане на приходите на домакинствата вследствие от тази кризисна ситуация. Инфлацията не е краят на света, може да не намали покупателната способност на хората, ако доходите бъдат компенсирани със съответния процент", коментира Богомил Николов от "Активни потребители".
По отношение на търговските вериги, от които пазаруват домакинствата, супермаркетите са с най-голям дял - 27% от разходите им са регистрирани там, следват хипермаркетите, основно заради инфлацията и предлаганите промоции. При малките хранителни магазини се регистрира плавен спад спрямо ковидната 2020 г., когато там бе отчетен ръст при покупките на домакинствата.
През 2022 г. домакинствата продължават да посещават магазините по-рядко и да харчат повече на единично посещение, коментира експертът. 28 на сто от домакинствата в България са пазарували онлайн, като това формира 1,4% от разходите за всички покупки, които са направили. Посещенията във физическите магазини са основен канал, в който домакинствата правят своите разходи и осъществяват основната част от покупките си.
Млечните продукти заемат съществена част от потребителската кошница на домакинствата, като при пазаруването онлайн 18 на сто от разходите им са за такива изделия. Повече онлайн се купуват продукти за грижа за косата и за кожата, топли напитки и храни за домашни любимци заради по-големия им асортимент, сочи проучването.