България има нужда от 2100 км стратегически пътни участъци, каза служебният министър на регионалното развитие арх. Иван Шишков. Построени досега са само 870 км., или около 41% от тях, а имаме нужда от още 1230 км. Най-много магистрали са построени в периода от 2010 до 2020 г. Тогава са построени 405 км магистрали, или 19,33% от необходимите.
Бих препоръчал на следващото редовно правителство да завърши процеса по проектиране на необходимите магистрали и да бъде направен график за реализацията им, каза министър Шишков. У нас има 0,75 км магистрали на 100 кв.км от територията на страната, а в Хърватия са 2,33 км, допълни той.
Според Шишков най-важно е да се направи магистрала по направлението Север-Юг, тоест от Русе до ГКПП Маказа. Този път ще поеме трафика от Румъния към Гърция и ще свърже Северна и Южна България, обясни министърът. Според него другите приоритети трябва да бъдат магистрала „Черно море“ между Варна и Бургас, магистрала „Рила“, която е планирано да започва от ГКПП Гюешево и да свързва градовете Кюстендил, Дупница и Самоков с АМ „Тракия“, АМ „Хемус“ и АМ „Струма“, довършването на магистрала „Хемус“, както и изграждането на тунел през Петрохан.
Още следващата седмица ще бъде пуснат участъкът от АМ „Хемус“ между Шумен и Белокопитово, каза министърът. До края на годината трябва да бъде пуснато движението през тунел „Железница“ в посока Гърция-България, каза още арх. Шишков. Окончателното пускане на тунела трябва да стане през втората половина на 2023 г. Забавянето на проекта е заради срутище, което е станало през октомври 2021 г.
По отношение на интерконектора с Гърция още в сряда ще има решение за ползване, така че от 1 октомври да влезе в експлоатация. Според министъра до 1 октомври ще бъдат подписани и договори с фирми за зимно поддържане на пътищата. Изпълнители вече са избрани, но текат срокове за обжалване на процедурите.