В Европа се зараждат страховете,
че българските и румънските тираджии ще оставят без работа по-добре платените западни представители на бранша. Пет години след като България и Румъния се присъединиха към ЕС транспортните компании
от двете страни имат същите права като колегите им от другите държави членки на ЕС да извършват многобройни доставки въз основа на правилата, които влязоха в сила тази година, съобщава европейският
портал EurActiv ("Юрактив") цитиран от БГНЕС.
Водещ френски профсъюз изрази силното си противопоставяне на решението, тъй като според него по-ниските заплати и обществени осигуровки в новоприсъединилите се държави членки на ЕС създават нечестно предимство спрямо местните тираджии.
Новите правила влизат в сила в неподходящо време заради разгара на финансовата криза и нарастващите разходи за френските транспортни компании. Възраженията се отнасят за директива на ЕС от 2009 г. за сухопътния транспорт, целяща да се засилят конкуренцията и производителността.
Поддръжниците на директивата в Европейската комисия и Европейския парламент заявиха, че либерализирането на каботажните превози ще намали разходите за транспорт и също така ще понижи трафика и замърсяването, като ограничи броя на трансконтиненталните превозвачи, връщащи се у дома с празни превозни средства.
Според правилата на ЕС тираджиите могат да правят по три спирания в рамките на седем дни след преминаването на границите. Например румънски тираджия, превозващ произведени в родината му стоки до холандско пристанище, може да качва товар два пъти на път за дома - да достави продукти на друг холандски клиент и след това да качи предназначен за Румъния товар.
Европейският съвет на превозвачите, който подкрепя либерализирането на превоза, смята, че разширяването на правата за каботаж е добро за търговията и околната среда.
"В Западна Европа виждаме много полски ТИР-ове на пътищата и много полски тираджии, но също така виждаме, че количеството товари от Полша към западните пазари значително се увеличи. Количеството товари към Полша също нарасна", заяви Ван Досбург от базирана в Брюксел индустриална компания.
Според него недостигът на тираджии в Холандия, Германия и други западни страни прави малко вероятно българските и румънските тираджии да вземат работните места на колегите си в тези страни или да причинят фалит на транспортни компании.
"Ако искате да станете тираджия, сигурен съм, че мога да ви намеря поне десетина работни места само за един час", увери той. Ван Досбург също така опроверга опасенията, че източните тираджии не се придържат към същите стандарти за безопасност като тези в западните страни. Според него редовните инспекции и отвореният пазар по-скоро увеличават, отколкото нарушават стандартите.
Някои държави членки на ЕС вече позволиха каботажните права за транспортните компании и за шофьорите от България и Румъния, но достъпът за тях до всички държави от ЕС влиза в сила в началото на 2012 г. Политиката на ЕС в областта на каботажа има принос за намаляването на броя на транспортните средства, които се връщат у дома празни. Миналата година международните ТИР-ове са били празни в 13,6% от времето на пътуването им спрямо 15,3% две години по-рано, сочат данни на европейската статистическа служба Евростат.
Допълнителното отваряне на европейския пазар за България и Румъния става на фона на сериозните препятствия пред двете най-бедни държави членки на ЕС. Усилията за отмяна на ограниченията за свободно движение на хора и работници пет години след присъединяването им към Евросъюза бяха спъвани заради опасенията за корупция и престъпност.
Водещ френски профсъюз изрази силното си противопоставяне на решението, тъй като според него по-ниските заплати и обществени осигуровки в новоприсъединилите се държави членки на ЕС създават нечестно предимство спрямо местните тираджии.
Новите правила влизат в сила в неподходящо време заради разгара на финансовата криза и нарастващите разходи за френските транспортни компании. Възраженията се отнасят за директива на ЕС от 2009 г. за сухопътния транспорт, целяща да се засилят конкуренцията и производителността.
Поддръжниците на директивата в Европейската комисия и Европейския парламент заявиха, че либерализирането на каботажните превози ще намали разходите за транспорт и също така ще понижи трафика и замърсяването, като ограничи броя на трансконтиненталните превозвачи, връщащи се у дома с празни превозни средства.
Според правилата на ЕС тираджиите могат да правят по три спирания в рамките на седем дни след преминаването на границите. Например румънски тираджия, превозващ произведени в родината му стоки до холандско пристанище, може да качва товар два пъти на път за дома - да достави продукти на друг холандски клиент и след това да качи предназначен за Румъния товар.
Европейският съвет на превозвачите, който подкрепя либерализирането на превоза, смята, че разширяването на правата за каботаж е добро за търговията и околната среда.
"В Западна Европа виждаме много полски ТИР-ове на пътищата и много полски тираджии, но също така виждаме, че количеството товари от Полша към западните пазари значително се увеличи. Количеството товари към Полша също нарасна", заяви Ван Досбург от базирана в Брюксел индустриална компания.
Според него недостигът на тираджии в Холандия, Германия и други западни страни прави малко вероятно българските и румънските тираджии да вземат работните места на колегите си в тези страни или да причинят фалит на транспортни компании.
"Ако искате да станете тираджия, сигурен съм, че мога да ви намеря поне десетина работни места само за един час", увери той. Ван Досбург също така опроверга опасенията, че източните тираджии не се придържат към същите стандарти за безопасност като тези в западните страни. Според него редовните инспекции и отвореният пазар по-скоро увеличават, отколкото нарушават стандартите.
Някои държави членки на ЕС вече позволиха каботажните права за транспортните компании и за шофьорите от България и Румъния, но достъпът за тях до всички държави от ЕС влиза в сила в началото на 2012 г. Политиката на ЕС в областта на каботажа има принос за намаляването на броя на транспортните средства, които се връщат у дома празни. Миналата година международните ТИР-ове са били празни в 13,6% от времето на пътуването им спрямо 15,3% две години по-рано, сочат данни на европейската статистическа служба Евростат.
Допълнителното отваряне на европейския пазар за България и Румъния става на фона на сериозните препятствия пред двете най-бедни държави членки на ЕС. Усилията за отмяна на ограниченията за свободно движение на хора и работници пет години след присъединяването им към Евросъюза бяха спъвани заради опасенията за корупция и престъпност.