Хората активно използват интернет по здравни въпроси. 92% казват, че последния път, когато са търсили информация за здравето си онлайн, тя им е била полезна. Това показва изследването Media Scope Europe 2012, което беше представено миналата седмица по време на форума My Success in Pharmacy, посветен на фармацевтичната индустрия. Econ.bg беше медиен партньор на събитието.
Media Scope Europe 2012 е проведено сред жителите на 28 европейски държави. За да бъдат получени резултати, са направени над 50 хил. интервюта в Европа. Данните са систематизирани от организацията The Interactive Advertising Bureau Europe (IAB Europe). Тя представлява рекламна организация, която провежда изследвания и осигурява правна подкрепа за онлайн рекламната индустрия.
Близо 75% от лекарите в САЩ и над 50% от европейските им колеги споделят, че пациентите им носят разпечатки от интернет при посещенията си при тях. Според Жанет Найденова - председател на IAB България, подобна е картината и в нашата страна. Т.е все повече българи търсят информация за болестите си онлайн. Експертът обясни, че трендът ще се запази и занапред. Тя допълни, че се получава разминаване между това, което съответният лекарствен бранд публикува онлайн, и това, което потребителите намират.
По време на събитието беше отчетено още, че сайтовете на фармацевтичните компании и здравните заведения стават все по-интересни и полезни за потребителиите, за да могат да поддържат връзка с пациентите. От друга страна глобалната мрежа се превръща от рекламна медиа в средство за постоянно обучение на пациентите. Найденова обясни, че 38% от българите са пред телевизора и пред втория си екран (смартфон, ноутбук, лаптоп или др.). Тази комбинация позволява да се постигне интерактивност по дадената тема. Също така се получава реален интерактивен диалог в дадената социалната мрежа.
Лекарите също търсят все повече информация в интернет, обменят професионална информация, питат, обучават се и поддържат диалог с пациентите през глобалната мрежа. Като добър пример в тази насока беше посочен британският сайт Flusurvey, посредством който хората могат да разберат къде и с какъв интензитет прониква грипът. "Колкото повече жълти полета виждаме, толкова по-голяма наситеност на съответната грипна епидемия има в съответната територия на страната", коментира Найденова. Тя добави, че една немалка част от участващите в този сайт ще дадат правото на фармацевтичните компании да продължат да общуват с тях за целта на един последващ информиращ здравен маркетинг.
В България липсват студенти, които са завършили специалност „Дигитален маркетинг“, а положението с практическата насоченост на онлайн рекламата в здравната индустрия е още по-тежко. Тези пропуски могат да се изчистят с помощта на обучения при съответните компании в областта на дигиталния маркетинг, обясни още Найденова.
0,2% от всички обеми от интернет реклама в началото на 2012 г. са отишли за промишлени стоки, включително лекарствени продукти. Според Николова този процент трябва да се увеличи бързо.