Тарифата за таксите, които се събират в системата на Изпълнителната агенция по горите по Закона за горите и по Закона за държавните такси да бъде актуализирана, предвиждат предложени за обсъждане промени в Постановление № 41 на Министерския съвет от 2013 г. (обн., ДВ, бр. 21 от 2013 г.).
Според вносителите от Министерство на земеделието и храните (МЗХ) тарифата не е актуализирана от повече от 10 години, поради което размерът на таксите не е съобразен с новите икономически условия (процента на инфлация) и с разходите на административния орган за предоставяне на услуги. Поради настъпила промяна в стойността на тези разходи, а именно в стойността на основните показатели, спрямо стойността на същите, използвани за формирането на таксите от 2013 г., е установена необходимост от увеличение на техния размер. В посочения период многократно е увеличаван размера на минималната и на средната работна заплата.
С проекта на Тарифата за таксите, които се събират по Закона за горите и по Закона за държавните такси се предлага актуализиране на различните видове услуги, съобразени с потребностите на потребителите на тези услуги, както и промените в нормативната уредба през последните години.
Целта е да се постигне обективно съотношение между размера на таксите и разходите на административния орган при остойностяване на съответната административна или техническа услуга, съобразно актуалните икономически условия и реално извършените преки и непреки разходи, за предоставянето им, обосновават се от МЗХ.
Новият размер на таксите ще съответства на актуалните икономически условия и разходите на административния орган след остойностяване на съответните услуги, в т.ч. необходимите материално-технически разходи и всички административни разходи за изпълнение на задълженията на длъжностните лица с оглед на тяхната квалификация и изразходвано работно време. По този начин съществуващите държавни такси ще бъдат приведени в съответствие с настъпилите промени в стойността на разходите, въз основа на които е направено изчислението по Методиката по чл. 7а от Закона за ограничаване на административното регулиране и административния контрол върху стопанската дейност.
С проекта се въвеждат няколко нови такси за административни услуги.
Въвежда се нова такса за разглеждане на искане за предварително съгласуване за промяна предназначението на поземлени имоти в горски територии, учредяване право на строеж върху поземлени имоти в горски територии – държавна собственост и учредяване на сервитут върху поземлени имоти в горски територии – държавна собственост. Административните производства за промяна на предназначението на поземлени имоти в горски територии и учредяване на право на строеж и на сервитут върху горски територии – държавна собственост се инициират с искане за предварително съгласуване. По исканията за предварително съгласуване компетентният орган се произнася с административен акт по реда на Административнопроцесуалния кодекс. При администрирането на процедурите се налага обработването на голяма по обем документация и осъществяването на кореспонденция за служебно събиране на доказателства и документи по съответните административни производства, във връзка с което се налага да се въведе такава такса.
Таксите за разглеждане на заявленията за учредяване и възникване на сервитути по проекта на Тарифа са диференцирани в три категории, в зависимост от броя на имотите, посочени в заявлението. Това се налага, тъй като задължителен документ към заявлението е представянето на доклад за оценка, изготвен от правоспособен независим оценител по реда на Наредба за оценка на поземлени имоти в горски територии, приета с Постановление № 236 на Министерския съвет от 2011 г.
Заявленията за учредяване на вещни права – сервитут се отнасят за много на брой поземлени имоти, чиито доклади за оценка се проверяват от независим оценител, с който Изпълнителна агенция по горите (ИАГ) има сключен договор. Цената за проверка на един доклад за оценка варира от 15 до 45 лева, в зависимост от сложността на насаждението.
В много случаи докладите за оценка се връщат за корекция и съответно се налага повторна проверка. Всичко това води до големи административни разходи, които многократно надвишават предвидената такса за разглеждане на отделните заявления. Администрирането на заявленията за промяна предназначението и учредяването на вещни права върху поземлени имоти в горски територии е свързано с обработването на голяма по обем документация и осъществяването на кореспонденция за служебно събиране на доказателства и документи по съответните административни производства.
Нова такса е предвидена за разглеждане на заявления и извършване на корекции в издадени електронни билети. От ИАГ е въведена единна информационна система за горските територии и дейностите в тях. Държавните горски стопанства и държавните ловни стопанства, собствениците и ползвателите на горски територии са длъжни да въвеждат необходимата информацията в системата.
Задължителни за въвеждане са данните от издадени позволителни за сеч, карнет-описи, сигнални листове за установяване на лесопатологични повреди, предписания, превозни билети и др. Електронната информационна система на ИАГ постоянно се усъвършенства и надгражда, което води до увеличаване броя на издадените документи в електронен вид и съответно увеличава възможността да се допускат технически грешки при попълването им в електронен вид. За отстраняване на допуснатите грешки са ангажирани служители в ИАГ и регионалните дирекции по горите (РДГ).
Общественото обсъждане на промените в документа продължава до 29 януари 2024 г.