Автор на статията: Ивайло Ачев ( ivailo.achev@3bay.bg )
В момента тече трета информационната кампания, свързана с Общата селскостопанска политика (ОСП) - "ОСП за младите: презареждане". Кампанията е организирана от Агенция "Стратегма" в партньорство с Европейския институт и Портал Европа.
Какво представлява ОСП на Европейския съюз? Какви са целите и задачите ѝ, както и механизмите, по които се изпълняват тези цели и задачи? Какъв е ефектът на ОСП върху живота на европейските граждани като цяло, а не само и единствено по отношение на селскостопанския сектор? На тези и много други въпроси се опитва да даде отговор кампанията, стана ясно днес по време на пресконференция, посветена на инициативата.
Досегашните две издания на кампанията са били насочени към земеделските производители у нас и към учениците в профилираните за селско стопанство гимназии.
Сегашната кампания обхваща учениците в горен клас (9-11 клас) в обикновените гимназии, а целта е да се разбере какво знаят те за ОСП и да бъдат информирани относно ролята и значението ѝ. Дотук са проведени открити дискусии за ОСП с ученици от горните класове на осем гимназии в София, Плевен, Русе, Варна, Бургас, Пловдив и Стара Загора.
Досегашните резултати от кампанията, която все още тече в подготвителен етап (какво знаят младите за ОСП) и трябва да завърши през април 2012 година, показват, че младите хора не са добре запознати както с ОСП, така и с Европейския съюз като цяло, твърди Станка Делчева, програмен директор на "Стратегма". Информацията, която тийнейджърите имат за ОСП, идва главно от медиите или от други източници, но не и от училище. Липсва заложено в учебната програма знание за ОСП и за ЕС като цяло, няма информираност за механизмите и целите на програмата. Децата имат познание за конкретни мерки и приложения на ОСП - например знаят, че в Европа има общ механизъм за регулиране и проверка на качеството на храните, но нямат идея как те се вписват в ОСП.
Младите хора почти не разбират, че ОСП цели модернизацията, гаранцията на качеството и безопасността на храните, опазване на околната среда, развитие на конкурентоспособността на европейските фермери на световния пазар.
Професията „фермер" се счита за тежка, непрестижна и нискодоходна от българските младежи. Те имат романтична представа за селското стопанство - считат го за „живот, близък до природата", но същевременно масово посочват, че техника за работа в селскостопанския сектор е „каруцата". Децата правят и отчетлива разлика между българското и западноевропейското селско стопанство - в техните представи на Запад то е много по-добра професия, отколкото у нас, главно заради получаваните доходи и условията за работа, обясни Тихомира Трифонова, експерт „Проучвания" на Агенция "Стратегма".
Неинформираността на младежите за ОСП не е учудваща, тъй като те нямат знание дори за Европейския съюз като цяло, споделят от "Стратегма". Европейският съюз се счита за нещо чуждо, нещо външно - няма я съпричастността към общността. За младите ЕС е предимно възможност за свободно движение в Западна Европа както и по-добър и лесен начин да учат в чужди университети. Дори директорите и учителите в някои гимназии, в които искахме да проведем информационната кампания и дискусиите по нея, не се съгласяваха, тъй като според тях ОСП не засяга директно учениците в обикновените гимназии и няма нужда те да са информирани относно нея, сподели Станка Делчева.
Като негативен аспект на информационните кампании за ОСП Тихомира Трифонова посочи, че грубо едва един на всеки пет младежи, учещи в профилирани за селско стопанство учебни заведения, възнамерява да се посвети на професия в рамките на селското стопанство. А тези деца, които искат да си изкарват хляба като фермери, гледат на ОСП като шанс да се получат пари за инвестиция в собствения бизнес, но без да се задълбочават дали този бизнес е в хармония с всички сектори на селското стопанство и без да обръщат внимание на екологичните аспекти на земеделието. Те се учат от практическия си опит - ако са се сблъскали с някакъв проблем в битието си или в битието на родителите си като земеделски стопани, тогава го осмислят, обобщава Трифонова.
През този месец "ОСП за младите: презареждане" навлиза в същинската си част - информиране на младите за политиката на ЕС в селското стопанство. Ще има срещи с ученици и студенти, представяне на информационни материали и публични събития. За по-лесното разбиране и по-голямата информираност в рамките на кампанията се предвиждат три конкурса - фотоконкурс на тема „Градът срещу селото", конкурс за еса на тема: „ОСП - поглед в бъдещето" и представяне на традиционна рецепта на тема „Една рецепта, една история". Всичко за самата кампания можете да намерите в сайта: cap.europe.bg.