Несъответствието на качеството или обема на договорените услуги с предоставеното на място е най-честият повод гражданите да се обръщат към Комисията за защита на потребителите (КЗП) през летните месеци, когато става дума за туристически услуги. Това съобщи председателят Димитър Маргаритов в студиото на телевизия „Би Ай Ти”.
„Основното нарушение, за което се адресират жалби към нас от страна на потребители в сферата на туризма, е разминаването на това, което туристите получават на мястото, с онова, което им е било оферирано, когато са избирали. Например, имаме обект, който трябва да е с определен брой звезди и трябва да предоставя точно определени услуги, които Вие искате да има – фитнес, масаж и т.н.
Впоследствие обаче се оказва, че за да Ви направят масаж, трябва да отидете някъде в друг обект или че фитнес залата представлява само една бягаща пътечка. Подобни нарушения се срещат, както на наша територия, така и в чужбина. Контролните ни функции се разпростират върху пазара в България. Но в потребителските спорове с трансграничен елемент се намесва Европейският потребителски център, който функционира към нас”, обясни Маргаритов.
Председателят акцентира върху това, че в изминалите периоди много по-често срещано нарушение е било предоставянето на туристически услуги в некатегоризирани обекти, което вече почти го няма. „Ако преди 5-6 години на сезон е имало по около 50-60 и повече затворени обекта, защото нямат категоризация, през миналия сезон – въпреки че нашите проверки не са по-малко на брой – тези обекти бяха едва 12”, посочи той.
Маргаритов обърна внимание на това, че все още обаче съществува известен проблем с т. нар. апартаменти под наем. Той уточни, че при тях е много трудно да се установи дали действително там се предоставя туристическа услуга. „Когато проверяваме, ние също изпитваме проблем, понякога дължащ се и на това, че настанените в тях потребители не ни съдействат. Те се оказват „братовчеди” или някакви други роднини на хазяина.
Разбира се, възможно е някои от тези хора да си заплащат съответните курортни такси и да осъществяват дейността съвсем легално”, добави председателят.
По отношение на ол инклузива Маргаритов коментира: „Жалбите касаят най-вече това, че не всички услуги, които са включени в първоначалния пакет, се предоставят или пък се оказва, че част от тях не са all inclusive, а са „all exclusiv” e и трябва да си ги платите допълнително.”
Във връзка с осигуряването на принадлежностите за плажа пък, той каза, че е добре хората да ги закупят далеч преди да тръгнат на почивка, а не в последния момент от временни обекти по пътя към плажа. „Макар, че ако този обект функционира съгласно изискванията на закона и ако търговците имат съответните документи и сертификати, не би следвало да има проблем”, допълни Маргаритов.
Председателят посочи, че най-често срещаните нарушения при покупки през Интернет са опити на търговците да ограничат правата на потребителите по закон или да препятстват правото им да ги упражнят. „Ако пазаруваме стоки, може да се окаже, че това, което сме харесали и поръчали, не идва точно в този вид. Тогава правото на отказ брани потребителя от това да придобие нещо, което не е пожелал. Тук едно от най-често срещаните нарушения, са различни ходове, чрез които търговците се опитват да препятстват това право на отказ – например да намалят срока за реализирането му от 14 дни по закон на 7 дни. Също така – невъзстановяване навреме на парите.
Връщате стоката, търговецът е длъжен също в 14-дневен срок да Ви върне обратно парите по начина, по който вие сте платили. Минава месец, месец и половина, Вие все още очаквате парите си. Тогава следва да подадете жалба в КЗП. В 2/3 от случаите, в които сме били сезирани с жалба по повод забавяне връщането на парите, препятстване правото на отказ, рекламации за дефектни стоки, сме съдействали на хората за намиране на решение, което ги удовлетворява. Това дори се явява като спомагателна наша функция, защото като контролен оран ние имаме основна задача да констатираме нарушенията и да санкционираме нарушителя.
Но си даваме много ясна сметка, че ефектът от нашата работа би бил истински само тогава, когато хората, обръщайки се към нас – а те са над 20 000 годишно – бъдат удовлетворени от нашата намеса”, каза още Маргаритов.