Дълговете на БДЖ може да оставят страната без влакове

13.10.2009 | 14:42
по статията работи:
НКЖИ си търси над 70 млн. лв. дългове от БДЖ. Служители на компанията, отговорна за поддръжката на релсовия път, излязоха на едночасов протест
Дълговете на БДЖ може да оставят страната без влакове

Днес беше отбелязан поредният връх в социалното напрежение в редиците на железничарите. Всичко започна с едночасов протест на няколко гари и завърши със заплаха, че движението на влакове в страната ще спре, ако БДЖ не се издължи на Национална компания "Железопътна инфраструктура". Към момента задълженията на БДЖ възлизат на около 70 млн. лв.

В следващите редове ви предлагаме да се запознаете с ретроспекцията на събитията от деня:

В 7 железопътни гари новата смяна се е явила на работа и не е приела дежурството. Това съобщи тази сутрин Агенция „Фокус", позовавайки се на писмо на читател, който работи в системата на железниците. В резултат няколко влака се движеха със закъснение поради неприетото дежурство. Например -  пътническият влак от Шумен за Варна закъсня повече от час.

"Всички сме затормозени от безпаричието - чакаме заплати за месец август. За наше съжаление училищата, ЕОН, банки и всички други, на които дължим пари, не ни чакат", пише в писмото.

Малко по-късно стана ясно, че движението на влаковете във Варна е било възстановено. Информацията съобщи Мариана Калчева, която е председател на синдикалната организация на железничарите към КНСБ. Тя добави, че е бил забавен влакът Варна-София през Пловдив, като закъснението е било в рамките на 30-45 минути.

Калчева разясни, че служителите са отишли на работа, но психическото напрежение им е дошло в повече.

„Хората са гладни, имат да плащат сметки", коментира синдикалистът. По думите й служителите в жп гарата във Варна ще чакат реакция от директорите в София. Тя добави, че няма информация кога ще бъдат изплатени възнагражденията на служителите.

Около 11.30 ч. тази сутрин част от служителите на жп гара Варна временно преустановиха работа. Като причина за протеста те посочиха факта, че не са получавали заплата от месец август.

Впоследствие стана ясно, че протестиращите работници са част от Национална компания "Железопътен транспорт". Техните колеги от БДЖ изразиха солидарност с протеста им, но продължиха работа, тъй като заплатите им са изплатени изцяло.

Към момента БДЖ дължи на Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) 70 млн. лева. Инфраструктурните такси са основният приход на компанията, от който се изплащат и заплатите на служителите и работниците в компанията.

Най-голяма сума дължи БДЖ - 61 млн. лв., следвана от "БДЖ - Товарни превози" ЕООД - 1.5 млн. лв. и "БДЖ - Пътнически превози" ЕООД - 1.45 млн.лв. НКЖИ е предложила срок от две седмици на дружествата да изплатят задълженията си. Ако това не стане факт, достъпът на дружествата до цялата жп мрежа може да бъде спрян.

Освен това НКЖИ очаква от НАП да й бъде възстановен данък върху добавена стойност (ДДС) в размер на 2 млн. лева., което ще й позволи изплащането на аванс за месец октомври 2009 г., съобщиха по обяд от компанията. Заплатите за месец август могат да бъдат изплатени и след решение на Министерския съвет за трансформация на средствата от капиталовия трансфер в субсидия.

"Протестите на железничарите във Варна са незаконни". Това заяви от своя страна новият изпълнителен директор на БДЖ Пенчо Попов. Той днес представи основните приоритети в бъдещата си работа по време на пресконфенреция.

"Ситуацията при железопътните работници може да излезе извън контрол още тази вечер". Това съобщи председателят на Синдиката на железничарите в България (СЖБ) Петър Бунев. В момента на много гари работят само началниците на гарите и инспекторите, хората не се чувстват готови да осигуряват безопасността на движението.

„Ние вече сме пред обявяването на законна стачка. Това, което се случва, са неконтролируеми, стихийни действия", допълни Бунев. Той добави, че че ситуацията ще стане още по-лоша и „дори факир не може да излезе лесно от нея".  Според синдикалиста редно е новият изпълнителен директор на БДЖ Пенчо Попов да покани синдикалните организации, за да се обсъдят варианти за разрешаване на настоящата ситуация.

"Очакваме от тях (бел.ред - БДЖ) поне да си заплащат текущите инфраструктурни такси. Те са около 8 млн. лв. за 1 месец, от които те плащат максимално около 4 млн. лв. или по около 200000 лв. във всеки работен ден. Ние в момента сме в криза, днес във Варненския регион в няколко гари служителите отказаха да работят. Това коментира от своя страна заместник- генералният директор на НКЖИ Веселин Кожухаров. Той обясни, че е много малка вероятността влаковото движение да бъде спряно и че разчита БДЖ да погаси част от дълговете си, информира Dariknews.bg.

Запитан дали заплахата не е безсмислена, тъй като превозвачът е подписал договор с държавата за изпълнение на тази услуга към обществото, Кожухаров обясни, че отстрани изглежда така и НКЖИ няма да допусне държавата да осъмне без движение, но те трябва да знаят, че въпросът е много сериозен.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Свободна Безмитна Зона – Бургас АД Първокласни мултифункционални складове, митническо агентиране.
Интерлийз ЕАД Лизинг на оборудване, транспорни средства, леки автомобили и др.
Бул Одит ООД Дружество за счетоводни консултации и одит.
Резултати | Архив
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
Събеседване: - Защо искате да работите при нас? - Аз съм счетоводител, с 20 години стаж, както и голям опит! - Колко преви 2+2? - А колко трябва да прави? - Кога ви е удобно да започнете?
На този ден 04.11   1429 г. – Арманяк-бургундска гражданска война: Жана д'Арк освобождава Сен Пиер льо Мутие. 1501 г. – Катерина Арагонска (по-късно първа съпруга на Хенри VIII)...