Приходите от винетки тази година се очаква да бъдат с между 7 и 10 милиона лева повече от миналата, като стигнат 360 млн. лв, съобщи днес по БНТ министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков. Той поясни, че прогнозите са на база забелязваната тенденция за ежегодно увеличаване на пътуванията средно с 15% на година.
През 2017 година от винетки са събрани близо 352 млн. лева, или с почти 26 млн. повече от предходната. Над 240 млн. лева от тази сума идва от леките автомобили.
Николай Нанков припомни, че с въвеждането на тол системата, която през 2019 година трябва да заработи, основната финансова тежест ще се прехвърли към товарните автомобили, които и амортизират повече пътищата. Според министъра през първата пълна година работа на система, приходите от пътищата ще са около 1 млрд. лева.
В отговор на въпрос, Николай Нанков каза, че вече се прави оценка на имотите, които трябва да бъдат отчуждени, за да се изгради разширението на магистрала "Тракия", в участъка между София и Пловдив. Министърът поясни, че в този участък движението е два пъти по-натоварено отколкото в отсечката между Пловдив и Стара Загора, и четири пъти по-интензивен отколкото между Стара Загора и Бургас. "В пиковите летни дни между София и Пловдив преминават над 50 000 автомобила на денонощие", поясни Нанков.
Попитан за плановете за тази година, министърът обобщи, че това ще е годината на магистрала "Хемус". Очакванията са да започне изграждането на нови 26 километра от аутобана, като ще върви и проектирането на още 50.
През есента предсрочно ще бъдат пуснати и нови 50 километра от магистрала "Струма" , обеща Николай Нанков. Попитан за идеята на еколозите през Кресненското дефиле да се направи пътно трасе, при което се разширяват вече съществуващите железопътни тунели, той поясни, че в нея има не малко ползи.
Дали обаче може да се осъществи ще реши експертен съвет, който предстои да бъде свикан. Министърът припомни също, че от Национална компания "Железопътна инфраструктура" са против подобен проект, тъй като реализацията му означава спиране за четири години на железопътното движение между България и Гърция.
На въпрос за евентуален тунел под прохода "Петрохан", за изграждането на който настоява инициативен комитет, събрал над 50 000 подписа, Николай Нанков каза, че е и той иска да има такова съоръжение, но за неговото изграждане не може да се разчита на пари от Европа. "Така че отново тол таксите ще дадат шанс за реализацията и на подобна инвестиция", допълни той.
Коментирайки планираните големи ремонти тази година, министърът посочи, че ще бъдат обновени останалите тунели по магистрала "Хемус", както и "Троянови врата" на Тракия.