Четири години след затварянето на безмитните магазини вече е категорично ясно, че това решение е грешка. Това коментира доц. д-р Димитър Стефанов, цитиран от БГНЕС. Стефанов е преподавател в
Стопанския факултет на СУ "Св. Климент Охридски".
Според специалистите това е акция в полза на Турция, която взема този бизнес и печели от него. Освен в Турция и в Гърция се строят нови магазини по границата – дори минимолове. Тогава управляващите
казаха, че това е забранено от ЕС. "Не е забранено, ЕС не го забранява!", алармира до. Стефанов. "Румънците, кипърците, гърците също са в ЕС, но развиват този бизнес. Това е едно
модерно решение на оказване на услуги на граничните пунктове", подчерта доцентът по икономика.
След решението за закриване на безмитните магазини безмитните оператори подават жалба до европейския омбудсман срещу тези твърдения и представят доказателства срещу тях . Европейският омбудсман
започва проверка, която през август миналата година заключва, че твърденията на ЕК са "случай на лошо администриране".
"Принципите на добро администриране изискват от комисията да бъде в състояние да защитава публичните си твърдения, съдържащи се в нейните доклади. Твърденията, включени в междинния й доклад от
4 февруари 2008 г., според които безмитните магазини и бензиностанции "са увеличили значително оборота си през 2007 г." и че безмитните магазини и бензиностанции по българските граници са "средищна
точка на местна организирана престъпност и корупция", не са обосновани с конкретни доказателства, с които Комисията разполага. Освен това твърдението, че българското правителство "продължава да
толерира безмитните магазини и бензиностанции", е подвеждащо", се казва в становището му.
Европейският омбудсман разследва случая и показва, че Европейската комисия няма основания да обвинява България и по-специално безмитните магазини, че имат каквато и да е прокорупционна роля.
"От там отговориха, че те не са обвинявали страната ни и този бизнес в такава роля", изтъкна специалистът. Така според него се е оказало, че акцията и решението за затваряне на безмитните
магазини е взето заради лобиране на частни интереси.
Според доцента щетите от затварянето на магазините за България са неизчислими по своите мащаби. Губят се към 170 млн. евро от този бизнес, ако той функционира. Той създава заетост, плащат се
данъци.
“В предложения законопроект за отварянето на тези магазини се предлага и да се сложи допълнителен данък от 3%, освен данък печалба, a и част от сборовете от този данък да останат там - в
граничните пунктове", уточни икономистът.
Според него се пропуска възможността да се печели от големия поток от тирове преминаващ през територията ни. "Тоест това е една ситуация, която не е европейска. Ако се възстановят безмитните
магазини – там ще има бензиностанция, който спре ще си напазарува, ще зареди колата си и ще продължи", смята той.
В европейските страни бизнесът по границите е уреден, чрез безмитни магазини. "Нещо повече създават се минимолове на граничните пунктове, защото хората имат нужда да пазаруват. Ние трябва да си
върнем този бизнес!", призова той.
Димитър Стефанов отбеляза и че собствениците на магазини са ощетени също при затварянето им, защото по Конституция може да се отнеме едно имущество, един бизнес само след като той бъде оценен, а
собствениците трябва да бъдат обезщетени и едва тогава да бъдат закривани тези магазини. Нещо, което у нас не се е случило.
Доц. Стефанов не може да каже точно колко работни места са се изгубили със закриването на магазините, но казва, че ако се изчислят и свързаните с този бизнес дейности в населените места където е
имало такива магазини те може да са 1700. Това са райони, където има много висока безработица и е важно да се даде някакъв поминък и хората да могат да работят, смятат той.
Това е законен бизнес и държавата може да упражнява всички свои права и задължения – да го контролира. Ако някой се оплаче, че горивото не е наред знае се откъде е дошло, обясни Димитър Стефанов.
За да се мотивира той посочи, че има и идея магазините да са вързани с НАП и всяка сделка да се проследява.