Съветникът на министъра на регионалното развитие Вяра Минчева и членът на Управителния съвет на Национална компания „Стратегически инфраструктурни проекти” Пламен Дерменджиев са определени за представители на страната ни в експертен надзорен комитет на България, Катар и Турция. Органът трябва да разработи тристранен меморандум, статут и правила за работа на бъдеща проектна компания за подготовка на реализацията на пътя Русе-Свиленград.
Бъдещото акционерно дружество ще бъде регистрирано съгласно българското законодателство, ще има надзорен и управителен съвет, информира пресцентърът на МС.
Решението за създаването на малка проектна компания, която да извърши предварителните проучвания и анализи за изграждането на пътя, беше взето на среща между делегации на трите държави на 26 юни т. г. в София.
В преговорите е постигната договореност до 15 юли да бъде създаден Надзорен комитет на експертно ниво с по двама представители, определени от трите правителства. До 20 септември 2012 г. той трябва да одобри окончателния текст на тристранен Меморандум и да изработи всички необходими документи за създаване на малката проектна компания (визия, мисия, бизнес модел, бизнес план и тригодишен бюджет, статут, устав, вътрешни правила за работа и др.).
"За реалното изпълнение на скоростния път България няма да има финансов ангажимент освен за извършване на всички отчуждителни процедури", подчерта министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова.
"Публично-частното партньорство относно този проект се състои в работата на предпроектната компания, която ще извърши подготовката за големия проект", заяви председателят на Агенция "Пътна инфраструктура" Лазар Лазаров. Той поясни, че Катар ще избере строителя, тъй като те дават парите.
Няколко дни по-късно дептутатът от БСП и бивш зам.-министър на регионалното развитие Димчо Михалевски коментира, че около проекта възникват няколко съществени въпроса.
Първият е: Необходим ли е четирилентов път по това направление. „Отговорът е ясен, в Европа има правила и приети практики, че да се строи скоростен четирилентов път и автомагистрала се изисква минимум наличие на 20 000 моторни превозни средства средно дневно в годишен план. Очевидно е, че ние сме много далеч от този минимален праг", коментира народният представител, цитиран от Дарик радио.
Следващият въпрос, който той зададе, е дали е възможно чрез публично-частно партньорство и то от такси да се изплати тази инвестиция.
За изграждането на скоростната отсечка от Русе до Свиленград се заговори през май. Идеята коментира регионалният министър Лиляна Павлова. По време на заседанието на Министерския съвет на 9 май обаче стана ясно, че проектът не може да получи европейско финансиране и ще бъде осъществен, само ако има интерес от страна на инвеститори.