Над 3 млрд. лв. е износът на хранителни стоки и напитки от началото на годината до момента. Това е с 10% повече спрямо същия период на предходната година, обяви изпълнителният директор на Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средни предприятия (ИАНМСП) Мариета Захариева.
Данните показват, че износът е насочен основно за страните от Европейския съюз - най-много към Германия, Гърция и Италия. Извън ЕС се наблюдава увеличаване на интереса към български храни и вина от пазарите в Турция и съответно в Азия – Китай, Казахстан, Азербайджан, Япония и др.
През тази година хранителната индустрия е произвела продукция на стойност близо 10 млрд. лева. За сравнение през 2014 г. тя е на стойност 9,6 милиарда лв. Делът й в общата промишлена продукция на страната нараства значително. В условията на евроинтеграция отрасълът постига сравнителни конкурентни предимства в националната икономика. Експортът на стоки на хранителната индустрия се развива по-интензивно от общия за страната.
„Ние сме си поставили за цел насърчаването на експорта към трети страни и търсене на нови пазари за традиционни български продукти както за страните в ЕС, така и за държавите извън общността, чрез по-пълно използване на европейските фондове за популяризиране и реклама на традиционните продукти“, подчерта Захариева.
През 2015 г. чрез изпълнение на Проект „Насърчаване на интернационализацията на българските предприятия” по оперативна програма „Конкурентоспособност“ агенцията е финансирала участието на 90 фирми от сектор „Храни и напитки“ в най-значимите международни изложби и панаири.