Една кампания с намалени стоки не може да продължи повече от 30 дни. Ако търговецът я удължи, той трябва да обяви още по-ниски цени спрямо тези, на които стоката е продавана последно. Това разясни председателят на Комисията за защита на потребителите Димитър Маргаритов, цитиран от пресцентъра си.
Той предупреди, че в неспазването на това правило е най-големият риск за потребителите при януарските намаления, последвали коледните, ако се окаже, че цените са едни и същи.
Председателят на комисията предупреди търговците да не използват спекулативно термина "разпродажба" и уточни, че в Закона за защита на потребителите той е с по-специфична дефиниция спрямо формулировката за "намаление". Разпродажбата може да продължи по-дълъг период от време – до шест месеца, но няколко условия за това са задължителни: компанията - търговец да ликвидира дейността си, да е продадена на друг собственик или в обекта да започва ремонт, който ще продължи над 30 дни. "Това са условия, които задължават търговеца, когато постави въпросната дума на витрината си, при проверка да може да докаже тези хипотези. Иначе въвежда потребителите в заблуждение – те си мислят, че ще могат да си купят нещо супер изгодно, а да се окаже, че това не е така," подчерта Маргаритов.
Експертът препоръча на търговците винаги да обявяват новата намалена цена спрямо предишната, на която стоката е продавана поне месец. От етикета трябва да личи ясно коя цена е старата, коя - новата и какъв е процентът на намаление.
Едно от най-честите нарушения, които комисията установява, е изкуствено повишение на цената за няколко дни последвано от рязко намаление. Този трик обаче лесно можело да се хване от фискалната памет на касовия апарат. Имало дори един случай, при който стоката след "намалението" се продавала по-скъпо, отколкото преди него.