Автор на статията: Ивелина Георгиева ( ivelina.georgieva@3bay.bg )
Електронни листовки ще сложат край на измамите при теоретичния изпит, на който трябва да се явяват бъдещите шофьори.
"От догодина кандидат-водачите ще се наложи да забравят за старите хитринки за преписване или пък подсказване, защото ще имат електронен вариант на изпита по теория", обяви днес транспортният министър Ивайло Московски. Той представи и новата електронна система, с която първоначално ще се провежда изпитът.
Новата схема ще бъде въведена от догодина. Засега хартиените листовки се запазват. Разликата е, че те вече ще бъдат уникални и издавани само в един-единствен екземпляр. Той ще бъде запечатан в плик
с баркод и холограмен стикер.
Как ще става проверяването?
Тук идва решаващата роля на новата електронна система. За да прекратят порочната практика за уреждане на изпита, от транспортното министерство и Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" ще
разчитат на нов софтуер, който всъщност и ще проверява листовките на кандидат-водачите.
След като листовката бъде решена, тя ще се вкарва в скенера на специалната система, която е позиционирана в преносимо куфарче. Само 15 секунди ще се необходими, за да стане ясно дали кандидатът е
преминал изпита. Изпитващият ще се идентифицира чрез вграден екран и слот за чип карта.
Промени в изпита
В новите листовки въпросите от 60 стават 45, а верните отговори могат да бъдат повече от един. Продължителността на изпита се запазва на 40 минути. Той ще се счита за взет при минимум 87 точки от
общо 97, обясни изпълнителният директор на ИА "Автомобилна администрация" Валентин Божков.
Във всеки запечатан плик ще има по три листовки, с по 15 въпроса на всяка една от тях. Посочените отговори под всеки въпрос ще са четири и е възможно всичките четири отговора да са верни. Верните
отговори са вкарани само в системата, което ще предотвратява възможността за манипулации на изпита.
Електронната система няма да отчита един отговор за верен, ако той вече е подчертан и после задраскан. Системата приема всякакви маркировки - кръгчета, хиксчета, точки, запетаи и др.
Материалът за учене и подготовка за изпита ще е същият, както досега - от Закона за движение по пътищата. "Основната ни цел с въвеждането на новата система е кандидат-шофьорите да мислят
логично и да прилагат знанията на практика, докато шофират, а не да наизустяват материала, както беше досега, и след една седмица да са забравили всичко научено", коментира транспортният
министър, цитиран от iNews.bg.
Той се надява, че с новата система ще бъдат избегнати всякакви манипулации и че ще се ограничи корупцията при провеждането на изпита. "Водачите ще станат по-отговорни на пътя с подобна
подготовка и жертвите у нас ще намалеят", смята Московски.
Цената на изпита се повишава
С въвеждането на новата система, таксата за изпита по теория ще се увеличи от сегашните 12.50 лева на 20 лева. "Цените на курсовете в автошколите няма да бъдат променени", увери министър
Московски.
Според него електронната система ще спестява по 300 000 лева годишно на държавния бюджет. Той обясни, че в момента държавата дава по 350 000 лева на година за печатане на листовки и картончета с
верни отговори, а новата система ще струва общо 45 000 на година.
120 000 кандидати се явяват годишно на изпита по теория за шофьори. При 60-70% от тях има успеваемост, обясни Валентин Божков.
Новите цена и система за проверка на листовките ще бъдат въведени в края на септември или началото на октомври.