Комисията по проблемите на безопасността на движението по пътищата да заседава задължително всеки месец и да бъде променен съставът ѝ. Това предвиждат промени в проектопостановление, предложено от вътрешния министър Валентин Радев и качено за обществено обсъждане на сайта за консултации strategy.bg
Предвижда се от състава на комисията да отпаднат зам.-министъра на отбраната; земеделието и храните; икономиката, както и представителя на Асоциацията на българските предприятия за международни превози и пътищата. За сметка на това като членове на комисията е записано да се включат зам.-министъра на труда и социалната политика, заместник на главния прокурор, председателят на Управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура", изпълнителният директор на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация", заместник-директор на Националната агенция за приходите (НАП), началникът на отдел "Пътна полиция". Останалите членове, допълващи състава на комисията, остават непроменени - зам.-министър на финансите, на правосъдието, на образованието, здравеопазването, на околната среда и водите, на младежта и спорта, както и председателят на Държавната агенция за закрила на детето, заместник-председател на Националното сдружение на общините, председателят на Българския Червен кръст, председателят на Съюз на българските автомобилисти и председателят на Асоциацията на българските застрахователи.
Ръководството на комисията също не се променя и неин председател остава министърът на вътрешните работи. А зам.-председатели - зам.-министър на вътрешните работи, на транспорта и на регионалното развитие и благоустройството.
Участието в групата е безвъзмездно и на председателите, и членовете не се заплаща възнаграждение.
Постановлението се променя още като се предлага текстът: "Комисията се свиква на заседание от председателя", да стане "Комисията се свиква на ежемесечни заседания от председателя". Освен това председателят ще може да свиква и извънредни заседания.
В проектопостановлението се предвижда и подробен дневен ред на ежемесечните заседания на комисията, който включва:
- отчет за дейностите и събитията през предходния месец, свързани с безопасността за движението по пътищата
- доклад на "Пътна полиция" за станалите катастрофи, нарушенията на пътя и пътната обстановка за предходния месец, представяне на текущите дейности на пътните полицаи в страната за текущия и следващия месец, представяне на текущите дейности, финансирани от Фонда за безопасност на движението и възможностите за бъдещи такива;
- отчет на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" за обучението и изпитите на кандидат-шофьорите и проблемите в сектора;
- отчет на Агенция "Пътна инфраструктура" и регионалното министерство за състоянието на пътищата, пътните знаци, пътната маркировка и пътната сигнализация;
- представяне от сдружението на общините на актуалните въпроси, дейности и проблеми на местната власт, свързани с пътната безопасност;
- представяне на инициативи за законодателни промени
- представяне на граждански инициативи
- отчетност и разискване на проблемите на пътната безопасност от останалите членове на комисията – проведени акции, инициативи или концепции;
- изготвяне на календар-график на дейностите и събитията, свързани с подобряване на безопасността на пътя.
Дневният ред се променя на заседанията на всеки трети месец и той включва:
- представяне на отчет от МВР за постъпилите по бюджета на министерството приходи от глоби за изминалото тримесечие, наложени за нарушения на Закона за движението по пътищата;
- представяне на отчет на НАП за принудително събраните глоби за изминалото тримесечие по Закона за движението по пътищата;
- представяне на доклад от здравното министерство за пострадалите при катастрофи за изминалото тримесечие;
- представяне на доклад от правосъдното ведомство за делата и присъдите през изминалото тримесечие, свързани с катастрофи;
- преглед на постъпленията и разходите на Фонда за безопасност на движението в МВР.
"Пътнотранспортните инциденти пряко влияят върху смъртността и заболеваемостта на населението на страната, водят до огромни социални и икономически загуби и са част от политическия дневен ред. В същото време темата за пътната безопасност набира все по-широка популярност през последните години. Това се дължи от една страна на "черната" статистика за броя на пътнотранспортните произшествия (ПТП) и на броя на загиналите и ранените в тях и от друга страна на критичността на обществото към "неразумното" шофиране", се казва в мотивите на проектопостановлението. Там се допълва, че тенденции в тази посока са тревожни, а в медиите и публичното пространство проблемите на пътната безопасност често се комуникират при конкретен трагичен случай и често без доказана експертна или научна обосновка. По тази причина има нужда от регулярен отчет, анализ и дебати за безопасността на пътя, аргументират се още вносителите на промените.
В мотивите се припомнят и целите от Националната стратегия за подобряване безопасността на пътя за периода 2011-2020 г., според която до 2020 г. броят на загиналите при катастрофа трябва да е намалял с 50% спрямо показателите за 2010 г., т.е.да не надвишава 388 души. А броят на тежко ранените да спадне с 20% и да не е по-голям от 6363 души.