До октомври месец ЛОТ 2 на автомагистрала „Струма“ може да бъде пуснат за движение. Това обяви министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова в интервю за агенция „Фокус“. Въпросното трасе е участъка между Дупница и Благоевград.
По думите на министъра според договора ЛОТ 2 трябва да бъде готов до края на 2015 г., защото тогава изтича финансирането по европрограмата за него.
"Дупница-Благоевград е много дълъг участък, почти 40 км. Много сложен участък - с два тунела, с около 20 съоръжения, премествания и т.н. Имаме индикации, че е възможно още октомври месец да пуснем основното движение по това трасе и направление, а довършителните работи да останат до декември какъвто е срокът на договора”, разяснява Павлова.
Регионалният министър добавя, че по трасето е бил открит важен и ценен археологически обект. Тя твърди, че работата на археолозите по него трябва да приключи през летните месеци.
„Ще направим необходимото с допълнително финансиране по проекта да бъде запазена част от тази археология – за това да бъде изградена една специална стена, която да остави част от археологическите разкопки, да ги експонира и покаже”, обещава Лиляна Павлова.
“Разбира се там, където минава трасето на магистралата то ще бъде довършено. Реално това ще се случи чак след юни месец, защото до тогава ще продължи работата на археолозите”, допълва тя.
Регионалният министър посочва, че до 2017 – 2018 г. използването на пътищата в страната ще се заплаща чрез винетки „Съществуващата по закон в момента система, е така наречената винетна, което означава заплащане за време – седмица, месец или година. Съответно тировете имат и дневна винетка“, припомня тя.
“Това, което предлагаме и имаме договор със Световна банка, е да се изготви детайлен анализ на съществуващата система, на трафика, на приходите, на пътищата и да се направи бизнес моделиране за това какви са възможните варианти за прилагане на друг вид заплащане”, обяснява Павлова.
Регионалният министър посочва, че ще се премине към по-справедливо заплащане на използваните пътища. „Който пътува най-много, който най-много един вид руши, защото тежките камиони най-много компрометират настилката, да плаща повече. Това е едната страна на нещата и тук не трябва да има притеснение в българските граждани – за тези, които карат леки автомобили”, казва тя.
По думите на Лиляна Павлова може да се очаква леко поскъпване на винетките. „Тогава може би ще се покачи леко цената на винетката, но нека да кажем, че тя не е качвана от 5 години”, допълва тя.
„Тол-таксата, е за случаите, когато имаме определен участък, изграден от километър А до километър Б – определени километри, изградени от инвеститор, който предварително е платил за тяхното изграждане, на принципа изграждам, оперирам, трансферирам. Да уточним, че става дума само за нови пътни участъци, за да бъде изграден и построен такъв”, разяснява още министърът.
„Как да стане това, кога, за кои видове пътища и на каква цена, ще имаме отговор декември. Защото до ноември Световна банка трябва да направи целия този анализ, както и предложения за видовете, възможностите, начините за преход, включително необходимите законодателни промени, след което да се вземе решение и 2016 година, ако има такова да се реализира някоя от тези системи или комбинация от модели и да започне под някаква форма да се изпълнява”, завършва тя.