Лот 4 на АМ "Тракия" поскъпва още

17.11.2011 | 08:27
по статията работи:
Вчера стана ясно, че и двете поръчки за справяне с подгизването са спечелени от фирма, която е част от "Тракия IV"
Лот 4 на АМ "Тракия" поскъпва още

Най-евтината отсечка на магистрала "Тракия" поскъпна с нови 24.7 милиона лева. Тe ще отидат във фирмата "Пътностроителна техника" от групата на известния бизнесмен Васил Божков.

Вчера стана ясно, че и двете поръчки за справяне с подгизването на лот 4 (отсечката от аутобана между Ямбол и Карнобат) са спечелени от тази фирма, която е част от "Тракия IV" - консорциумът, строител на отсечката. Още през есента на 2010 г. шефът на строителната група Иван Иванов заяви, че държавата трябва да даде допълнителни пари, защото се оказало, че по трасето има мочурища и неподходящи почви. "Тракия IV" бе избрана, защото предложи да изпълни строителството на 49-километровата отсечка за 174.7 млн лева. Това беше сред най-ниските цени за километър нова магистрала - средно 2.2 млн. евро/км без ДДС.

Известно време МРРБ и АПИ твърдяха, че няма да се отпускат още средства, но през юли т.г. правителството се предаде, бръкна в бюджетния резерв и извади оттам 13.104 млн. лева за отводнителни мероприятия. Парите бяха дадени на подопечното на агроминистъра Мирослав Найденов държавно предприятие "Напоителни системи", за да проведе обществена поръчка за дренаж и корекции на речни корита. От там предпочетоха да не првят търг за проекта, а да поканят конкретни фирми. Не е ясно какви са били офертите на загубилите фирми.

Отделно агенция "Пътна инфраструктура" пусна друг търг - за "стабилизиране на преовлажнени почви". "Това ще струва до 15 млн. лева", призна шефът на агенцията Лазар Лазаров, като уточни, че и тези пари ще са за сметка на бюджета, но те ще бъдат признати от Европейската комисия като допустими разходи и Брюксел ще ги възстанови на България.

До ден-днешен няма отговор защо държавата е приела окипазен проект за тази отсечка, ще има ли санкции за проектанта, който не е забелязал "сложната" почвена основа и водите, и в крайна сметка кой ще поеме вината за оскъпяването на магистралата. Проектант на участъка е сдружението "Виа план" - "Илия Бурда". Никой не казва ще има ли насрещен иск към него за съществени пропуски в проекта, довели до значителното му оскъпяване, коментира в днешния си брой вестник "Сега".

На въпроса "Имате ли претенции към проектантите?" в интервю за "Строителство Градът", преди месец Лазаров отговаря: "Това са слаби почви, не е нито мочурище, нито блато. Има преовлажнени почви заради това, че дълги години отводнителните съоръжения на "Напоителни системи" не са функционирали поради откраднати дюкери. Въпросът е, че се доказа, че когато е сух периодът, тези съоръжения работят".

Така "Пътностроителна техника" получи с отделни договори допълнителни поръчки за 24.7 милиона лева, за да се справи с опасностите от подгизване на магистралната отсечка. След оскъпяването цената на линеен километър на лот 4 значително нараства. За сравнение, цената на километър за лот 2 (с изпълнител "Трейс") е 2.2 млн. евро, а за лот 3 (с изпълнител "Актор") - 1.9 млн. евро.

Освен оскъпяването отделен проблем е, че България продължава да плаща всички разходи по изграждането на магистралата от собствения си бюджет. Дотук Брюксел е покрил фактури за едва 24.4 млн. евро.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Зимна приказка
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
Старият вампир извежда малкото вампирче за първото му среднощно пиршество. Набелязват жертва, малкото забива зъби и започва да смуче кръв, по едно време се спира и пита баща си: - Тате, до последна...
На този ден 27.12   537 г. – В присъствието на император Юстиниан I тържествено е осветена новата църква Света София в Константинопол. 1703 г. – Подписан е Метуенския договор...