След като години наред България налагаше криворазбрания модел за развитието на туристическия отрасъл и успя да се наложи като евтина туристическа дестинация, днес усилията на експертите в бранша все по-често се насочват в точно обратната посока, писа в. "Банкер".
За да бъдат преодолени грешките на растежа и за да избягаме от сякаш запазената за нас категория на евтин масов туризъм, хората, ангажирани с тази индустрия и Министерството на туризма си подадоха ръка за реализирането на няколко сериозни инициативи.
Една от тях е държавата да помогне за осъществяването на отлежаващата от години идея за създаване на марката „Черноморска кухня“, която да доведе до развитието на гастрономическия туризъм. Подета от трима експерти в сферата на туризма от Поморие - туроператорът Желязко Атанасов, хотелиерът Георги Тръпков и ресторантьорът и хотелиер Желязко Каракашев, въпросната идея беше приемана едва ли не „за сведение“ от бившите туристически началници и предприемачите бяха оставени сами да се оправят.
В интерес на истината, те положиха неимоверни усилия брандът ''Черноморска кухня'' да бъде официално регистриран от Европейския съюз. На този етап процедурата все още не е завършила, но очакванията са до 2025 г. той да влезе в топ 20 на световните класации за регионални кухни.
Междувременно завърши селекцията на блюда, продукти и сосове, характерни за Черноморския регион, включващи риба, меса, плодове, зеленчуци, сирена, билки и подправки. Стремежът е чрез новата кулинарна марка морските ни курорти да се превърнат в атрактивно място за гастрономически туризъм, благодарение не само на продуктите, които ни дава природата, но и на майсторството на нашите готвачи
Освен всичко друго, инициативата е крачката и към разбиване на „ол инклузив“ статуквото, което държи региона в листата на евтините дестинации.
Интересното е, че отсяването на рецептите за новата марка, с която да се атакуват световните класации, отне не малко време. С тази задачата се бяха заели специалисти от черноморските държави, които успяха да подберат и подходящите вина за бъдещия бранд.
На практика идеята се ражда в Русия и по-конкретно тръгва от Игор Бухаров от руската Федерация на ресторантьорите и хотелиерите, но по стар маниер потъва в тежкото балканско недоверие към всичко ново. Все пак именно у нас успяват да я развият доста добре и дори да наложат централата на международното сдружение за популяризиране на Черноморската кухня да се намира в Поморие.
Днес нито една от кухните на шестте държави с излаз на Черно море не са популяризирани, при все че според експерти Черноморската кухня спокойно може да конкурира Средиземноморската и в някои отношения дори е по-богата от нея. Средиземноморската кухня става известна след 70-те години на миналия век благодарение на книгата на американските диетолози Ансел и Маргарет Кейз "За вкусната и здрава храна - средиземноморско решение". Тя обаче обхваща само един географски пояс, докато в Черноморския регион има европейска и азиатска част, което я прави много по-разнообразна и атрактивна.
Вицепрезидентът на организацията, която разработи проекта „Черноморска кухня“ (International Transcoast Executive committee BSC - ITEC BSC) - Желязко Атанасов, каза за „Банкеръ“, че през тази година е постигната целта да бъде формирано кратко общо интегрирано меню като ядрото на марката „Черноморска кухня“. То включва 50 ястия с допълнителни 8 резервни за корекции по време на представянето на пазара
Това общо меню може да предостави нови възможности за ресторанти, хотели, туроператори, производители на храни и напитки и други бизнес предприятия, търсещи допълнителни пазарни ниши.
Очакванията на Атанасов са скоро да бъде получено официално потвърждение на заявената в Евросъюза търговска марка и благодарение на уменията на българските ресторантьори и специалисти в бранша страната ни да заеме едно по-високо ниво в сферата на туризма.