Загубите за българските превозвачи заради блокадата на българо-гръцката граница от фермери от южната ни съседка, са на стойност над 10 млн. евро. Това заяви изпълнителният директор на Съюза на международните превозвачи Йордан Арабаджиев.
От тази сутрин ГКПП „Капитан Петко войвода“ е затворен от българските международни превозвачи, а контрапротестите срещу гръцките фермери продължават утре със затварянето на граничните пунктове „Маказа“ и „Илинден“, а в петък - „Златоград“.
„В момента положението на българо-гръцката граница е изключително напрегнато. Вече трета седмица продължава блокадата на гръцките фермери, това доведе до сериозни загуби на българския автомобилен бизнес, на българските превозвачи, а и не само на тях, а и на цялата икономика“, каза Арабаджиев.
Към момента „Кулата - Промахон“ е затворен за преминаване на всякакъв вид превозни средства. Това се получи, след като гръцките фермери не спазиха договорките от миналата седмица да пропускат в определени часове товарните автомобили, които са на граничния пункт.
„Нашите превозвачи не издържаха и решиха, че това не може да продължава до безкрай, защото гръцките фермери не дават информация и индикация, че тази блокада може да приключи“, добави Арабаджиев.
Контрапротестите на българските превозвачи имат за цел нашите сънародници, които са в Гърция, да имат възможност да се приберат по домовете си. Арабаджиев се извини от името на съюза за причиненото неудобство и дискомфорт, но изрази надежда действията на българските превозвачи да бъдат разбрани и подкрепени.
„Докато не се махнат тракторите на гръцките фермери от граничния пункт, ние сме решили да протестираме срещу тях. Оказа се, че държавата няма с кого да преговаря. Гръцките фермери не желаят да преговарят с гръцкото правителство, респективно нашата държава не може да преговаря с гръцкото правителство. За нас проблемът е изцяло в гръцката страна, гръцкото правителство трябва да се намеси, да осигури спазване на основния принцип на ЕС - свободно придвижване на хора, стоки и капитали“, заяви Арабаджиев.
Той посочи, че управата на Съюза на международните превозвачи е осъществил контакти с всички компетентни институции, включително с колеги от Унгария, Полша, Чехия, Словакия, Румъния и се надява час по-скоро този проблем да бъде решен радикално.
Междувременно министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски съобщи, че подкрепя контра блокадата ма българските превозвачи. Бизнесът пък поиска
На среща на Европейския икономически и социален комитет изпълнителният председател на Българската стопанска камара (БСК) Божидар Данев подчерта, че продължаващата вече повече от месец блокада на българо-гръцката граница нанася сериозни щети на българския бизнес. Според него е наложително европейските институции да се намесят за трайно разрешаване на проблема, който вече се превръща в рецидив, тъй като това не е първия подобен случай.
Данев обърна внимание върху факта, че на ниво Европейски съюз липсва необходимата правна регламентация за подобни ситуации, която спешно трябва да бъде изработена и да започне да се прилага. Според изпълнителния председател на БСК, блокирането на гранични пунктове има не само политико-икономически, но и социални измерения, тъй като фирмите ще бъдат принудени да закриват работни места, ако продължават да търпят финансови щети.