От 100 милиарда облекла, които се произвеждат годишно, 30% изобщо не могат да се продадат. А новите дрехи, които се появяват в гардеробите на потребителите, понякога никога не се използват. В Испания само 20% от облеклото се рециклира и повечето в крайна сметка се унишожава по неустойчив начин, замърсявайки околната среда.
Глобалният бизнес с облекло за ежедневието ангажира клиентите с вълнуващи възможности. Първо, възможността да експериментирате с различни стилове и марки. На второ място, възможността да станете част от екип от природозащитници. Крайната цел на консумацията не е да притежавате дрехите, а да им се насладите известно време и после да изберете друг вариант. Наемането на дрехи също помага да спестите място и време за съвременните модата.
Пионер в наемането на ежедневни дрехи е американската компания Rent the Runway. Абонаментът, който струва 89 долара на месец, ви дава възможност да вземете четири облекла по избор от известни марки като Stella McCartney, Diane von Furstenberg, Kate Spade. Неограничен брой облекло се предлага за 159 долара на месец. След връщането дрехите се изпращат в пералнята. Le Tote, който стана популярен в САЩ, завладява и други страни. Във Великобритания са измислили свой собствен начин за развитие на този сектор: платформите HURR и By Rotation позволяват на всички да заемат дрехи си под наем.
В Испания този бизнес все още е слабо развит, въпреки че има голям интерес към него в света на модата. Испанска компания Ecodicta предлага три вида месечни абонаменти, вариращи от 30 до 50 евро, при което можете да наемете 2-5 дрехи за един месец. Клиентът трябва да се регистрира на сайта, да направи тест за стилистични предпочитания, да посочи своя размер и да плати за типа абонамент.
Облеклото е от испански и световни марки (Bimba y Lola, Kling, Compañía Fantástica, Guess, Michael Kors, Ralph Lauren и други). Ouh Lo Lá работи по подобен начин.
Съоснователят на закритата испанска платформа за отдаване под наем на дрехи Cloeth казва, че не е лесно да започнете такъв бизнес в Испания, тъй като малко инвеститори са готови да залагат на модния сектор. Това от своя страна се дължи на факта, че в страната има малко жени инвеститори.
Основателите на двете испански платформи за ежедневно облекло посочват, че клиентите им са предимно жени на 30-40-те години, които са на ръководни позиции, работещи в сферата на PR комуникациите и света на модата. Такива жени обикновено обичат да променят външния си вид често, но нямат много свободно време за пазаруване.
Основателката на платформата Ecodicta Наталия Лесета отбелязва, че сред техните редовни клиенти има и жени във възрастовата група 50-60.
„Дрехите за офиса са това, за което нашите редовни клиенти искат най-често. През август забелязахме явен спад в броя на поръчките и стигнахме до извода, че това се дължи основно на почивния сезон“, казва Лола Рибас.
Местните модни експерти обаче продължават да спорят за рентабилността на този начин за попълване на гардероба. Ако плащате средно 100 евро на месец за наем на дрехи, ще харчите 1200 евро годишно. Докато според EAE Business School испанците са похарчили средно 567.70 евро за дрехи и обувки през 2019 г.