Електронната търговия е била най-бързо растящата услуга в областта на бизнеса с банкови карти през 2013 г. в Европа. Значително нарастване се отчита и при дебитните карти, особено за бизнес клиентите, сочи статистиката, изнесена по време на Card Payments Forum Sofia 2014, който се провежда за втора поредна година. Еcon.bg бе медиен партньор на събитието.
Основните акценти на форума бяха свързани с представяне на икономически анализи на пазара на банковите продукти в България за 2013 г. и тенденциите за 2014 г. На семинарната част от събитието присъстваха представители на банковите институции и гост-говорители от компании и държавни институции, свързани с разработването на иновативни продукти за сектора.
Дискутирани бяха теми, свързани с тенденциите и сигурността на картовите продукти, съвремените решения в мобилните приложения и платформи, както и с мобилния портфейл.
Понастоящем в България броят на електронните банкови карти надвишава 7 млн. бройки, а тегленията от АТМ устройства надхвърлят 8 млрд. лева, сочат изнесени на форума данни от БНБ. От статистиката разбираме, че за последното шестмесечие се наблюдават леко занижаване спрямо преходния период, коментира Валентин Маринов от b2b Magazine.
Ръст в онлайн търговията
За България статистиката на НСИ сочи, че лицата, които са пазарували през интернет през 2013 г. са били над 680 хиляди души, като от тях 340 хиляди са мъже а 342 хиляди - жени.
По вид на поръчани стоки са преобладавали дрехи и спортни стоки, следвани от пътувания и хотелски резервации, стоки за дома, билети за събития, както и поръчки на храни, напитките и стоки за ежедневна употреба.
Разбивката на националната статистика показва още, че българите са разчитали най-вече на родни онлайн търговци – 81%, следвани от ритейлъри от държави от ЕС – 49,2%, от трети страни – 13,5% и от страни с неизвестен произход - 2,7%.
За миналата година картовият пазар по отношение на транзакциите през POS терминал бележи ръст от 20%, показват данни на Булбанк.
Самата терминална мрежа е нараснала с 10%, като средната стойност на транзакция намалява от 77 лева през 2011 г. до 70 лв. през 2013 г. Това според експертите е сигнал, че потребителите все повече възприемат картите като ежедневно средство за разплащане.
По отношение издадените карти 2011 г. българските банки са издали средно 578 карти за ден. През 2012 тази цифра достига 599 карти а през 2013 г. – 816 карти, което говори за невероятен ръст на картовите разплащания в условията на трудна икономическа среда.
Бъдещето на безконтактните разплащания
Безконтактните карти вече са установен стандарт в 22 държави в рамките на Европа. На стария континент до моемнта са издадени близо 80 млн. карти, които може да работят на 1 млн. терминала.
За България в края на 2013 г. има между 50 и 60 хиляди безконтактни карти, които да се използват на 4 хил. ПОС терминала. Очаква се до края на годината техният брой да скочи до над 1 млн., които да се използват на над 9 хиляди ПОС терминала.
В България делът на търговците, предлагащи разплащания чрез безконтактни разплащания е все още твърде малък. Услугата се предлага от 225 обекта.
Броят на търговците, опериращи с електрони пари, е достигнал 42 хил. второто шестмесечие на 2013 г. – или със 7 хиляди повече от предходното шестмесечие. Тази статистика оправдава очакванията очакванията на анализаторите за силно повишаване на обемете на онлайн търговията в България, коментира Маринов.
Базата на тази тенденция е свързана със сериозния ръст на мобилният интернет. По данни са Cisco мобилния интернет до 2016 г. ще се величи 18 пъти, а преносимите мобилни устройства ще достигнат 18 млрд. бройки. За Централна и източна Европа този ръст ще бъде 21-кратен. През изминалата година средната скорост на мобилната връзка се е удвоила, като се очаква тя да нарасне близо 9 пъти до 2016 г.
Скимирането - световен проблем
Общата сума, открадната от скимиране на кредитни и дебитни карти в световен мащаб, е 5,5 млрд. евро, сочат данните, изнесени на форума. Статистика от отминали години показва, че само за Европа загубите за банките и бизнеса са около 500 млн. евро, като през 2012 и 2013 г се наблюдава бум на скиминга.
В Европа близо 10 хиляди нови скиминг устройства се поставят всяка година, което прави по около 30 на ден, сочи изнесената статистика.
За втора поредна година на форума бяха връчени специални отличия в три категории:
Отличието „Картов продукт на потребителите“, избран чрез гласуване на потребителите във Facebook. Тук то бе присъдено на две банки - "Търговска банка Д", и „Си банк“.
Наградата "Най-добър банков продукт на 2013" отиде при Пощенска банка за тяхната програма за лоялни клиенти. Наградата "Най-иновативен банков продукт на 2013“ пък бе присъдена на „Уникредит Булбанк“.