Нова кола на половин цена. Офертата вече напълно важи и у нас заради кризата. Световният икономически срив сви наполовина пазара на автомобили и свали цените им поне с хиляда лева. Заради намаляването на доходите и безработицата все повече хора връщат купените на лизинг автомобили.
Статистиката показва, че в момента всяко шесто возило на изплащане се връща на продавача, тъй като хората и фирмите нямат възможност да правят редовно вноските си. Главоломното връщане на коли пък задръсти за няколко месеца паркингите на повечето официални вносители на автомобили. Пълни с нови, но върнати коли са и големите автокъщи. Те отново ги пускат на пазара, за да избегнат загубите си.
Проверка на "Стандарт" показа, че кола среден клас на 2 години под 50 хиляди километра се продава за 15 хиляди лева. Нова може да се купи срещу 30 хиляди. Автомобил с такива данни за 16 100 лева може да се намери в "Пежо". Офертата е пусната за модел 307. Освен ниската цена тези автомобили примамват новите си собственици и с гаранция.
Въпреки че колата вече е карана по родните пътища, по своя преценка вносителят дава за определени модели гаранция от половин година и 6000 километра. С малко късмет може да се купи и кола, за която ще важи фабричната гаранция, която е до 150 хиляди километра. При това положение покупката става още по-изгодна, защото взимането на аналогично возило от автокъща на Горубляне или в Дупница например няма да е съпроводено с поемане на разходите при ремонт през първата половин година.
Повечето върнати лизингови коли могат да бъдат намерени и в Интернет. Справка в различни сайтове показва, че "Опел Зафира", произведен през май 2008 г., може да се купи за 16 хиляди. Същият модел, само че с три месеца по-нов, пък се предлага за под 20 хиляди лева.
Луксозно изпълнение на "Опел Вектра" от 2009 г. се намира дори за по-малко от 25 000, докато цената за нов е двойна. Изключително примамливи оферти има и за масово купувания от българите през миналата година "Рено Логан". Чисто новите модели тръгват от около 14 хил. лв. Такава кола, взета на лизинг преди само 7 месеца обаче, в момента се продава за 10 600 лв.
Базовият модел на "Пежо 107" на две години се продава за 10 хиляди, докато в ново състояние същият излиза над 14 хил. Ако става въпрос за кола на 4-5 години, цената е още по-ниска. "Рено Клио", ненавършило 5 години, струва 5000 лв.
От тях обаче може да се смъкне още. Както и в автокъщите за върнатите лизингови коли също важи пазарлъкът. Ако отидете с пари в брой, търговците ще ви смъкнат до хилядарка за по-масовите модели. За луксозните пък може да свалите до 5 бона от цената.
Искат в брой една трета
За да се купи върната кола на лизинг, новите собственици трябва да броят между 20 и 30 на сто от сумата при подписването на договора. "Покупката пак е изгодна, тъй като има случаи, в които по-голямата част от колата е изплатена и за новия собственик остава сума, която е под пазарната стойност на возилото", твърдят експертите. Така например има автомобили, за които продавачът вече е получил над 60 на сто от първоначалната цена. "А кола на 2 години със сигурност не е изгубила половината си стойност", категорични са експертите.
При официалния вносител на "Пежо" "София Франс Ауто" условията за лизинга са 30% първоначална вноска и 7,7 на сто годишно оскъпяване. Изплащането продължава 3 години, като всички вноски са на една и съща стойност, пише в днешния си брой вестник "Стандарт".
Представителите на "Ситроен" "Автомотор Корпорация" пък предлагат няколко варианта. Ако колата все още не е изцяло изплатена, се подписва тристранно споразумение. Чрез него ангажиментът на първия купувач на колата се прехвърля към новия, като той дължи само оставащите вноски. Изискваната първоначална вноска е 20%, а годишното оскъпяване е малко над 3%.
Първи се уреждат връзкарите
По стара българска традиция първите, които се уреждат с нещо изгодно, са връзкарите. Това важи и за върнатите лизингови автомобили. Преди да отидат на плаца, най-добре запазените возила се предлагат на роднини и близки до лизинговата компания или представителството на марката, признават с половин уста служителите.
Ако при тях не се намери купувач, тогава колата се излага на показ за обикновения купувач. Тази практика обаче не е новост за родния автопазар. Още през първите месеци на миналата година, когато кризата започна да настъпва, компаниите тръгнаха да свалят сериозно цените на залежалите модели. При някои се предлагаха коли и с над 50% отстъпка. Цената на модел с всички екстри, чиято базова цена бе 52 хиляди, падна на 25 000. Тези коли обаче не бяха пуснати официално на пазара, а се продаваха на т. нар. близки.
"Интересът обаче бе толкова голям, че се стигна до раздаване на подкупи, за да се добереш до такъв автомобил", признават служители. Интересно е, че в интернет сайтове има обявени за продажба точно такива коли на по-малко от половин година. Цената им обаче пак се движи около 25 хиляди лева.