Продължава да е валидна тенденцията, установена през последните години - онлайн търговията се увеличава средно с 30-35%. Процесът ще продължи, дори и да не е с това темпо.
Това е мнението, изразено пред Радио София, на Преслав Бобев, председател на Европейската асоциация на дигиталните експерти (EURODEA).
По думите му, това ще продължи да бъде водещо в потребителското поведение. Все повече хора ще пазаруват онлайн, още повече, че по-младите с навици в дигиталния свет вече стават платежоспособни.
Физическият магазин няма да изчезне, но ако някой търговец не може да се адаптира в дигиталния свят, ще изостава в бизнеса.
Коронавирусната пандемия даде стимул в дигиталните дейности. Все повече компании проумяха възможностите и ги прилагат за гъвката дистанционна работа.
България е сред добрите примери в тази сфера. Всички технологии са налични у нас, въпросът е да се използват адекватно и пълноценно. Много от търговците правят важния преход или изцяло минават в онлайн пространството.
Бизнесът си дава ясна сметка, че са нужни инвестиции в тази област.
Според Бобев все още много от клиентите не знаят правата си при онлайн търговията или имат недоверие към обявените възможности (например за връщане на стока, купена през сайт).
България е сред лидерите на Балканите по отношение на дигитализацията и модернизацията на бизнеса, подчерта още Бобев. Страната ни е демократична, но бизнесът не среща очакваната подкрепа от страна на държавните структури.
Експертът препоръча държавата да търси и да се вслушва в мнението на бизнесмени и мениджъри, да има повече комуникация.
„Ако бизнесът е оставен да работи спокойно, той ще продължи да се развива. Много предприемачи вече мислят и се пренастройват към преминаването в еврозоната и към Шенген. Дано тези цели не се отложат“, пожела Преслав Бобев.