Сърцевината на предприемачеството е да докарва проектите до завършек. От тук произтича и почти пренебрежителното отношение на повечето предприемачи към света на теоряита.
В техните представи практическият опит винаги е по-ценен от каквато и да е теория, а някои мениджъри дори плащат на иновативните младежи да не посещават колеж. Въпреки това опитът не винаги „побеждава“ знанието. Теорията е създадена, за да помага на хората да разбират света по систематичен начин и дори доста теоретичните специалности като икономиката могат да се окажат полезни на стартъпите, като ги предпазят от допускането на някои често срещани греши.
Мнозина свързват курсовете по икономика в университета с досадни графики и сложни абстрактни теории. Но всъщност изучаването на икономика е нещо по-комплексно от наизустяването на определени графики и може значително да подпомогне всеки бизнес. Обърнете внимание на тези базисни икономически принципи и на значението им за вашата компания:
Икономическа истина 1: Стойността е субективна
Предприемаческа истина: Не вие определяте стойността на продуктите си, а вашите клиенти.
„Субективна“ не означава „произволна“; това означава, че стойността се определя от възприятията на потребителите. Пазарната стойност на един продукт или услуга винаги е такава, каквато потребителите я виждат. Ако не познавате клиентите си, вие няма да знаете как оценяват продуктите ви и, респективно, каква цена да им поставите. Единственият правилен начин да продавате е като предлагате на клиентите си това, което те желаят. Поставената от вас цена няма абсолютно нищо общо с него.
Икономическа истина 2: Кривата на търсенето е низходяща
Предприемаческа истина: Важно е поставените от вас цени да отговарят на потребителските сегменти.
Известно още като „закона на търсенето“, тази вековна икономическа истина означава просто, че колкото по-висока е цената, толкова по-малко стоки се продават, и обратното. Поради тази причина стратегиите, при които производителят първоначално задава по-висока цена на стоката и после я намаля, обикновено работят. При различните нива на цените на стоките си вие таргетирате различни потребителски сегменти и, респективно, различни потребители.
Икономическа истина 3: Еластичността на цената се съотнася към търсенето
Предприемаческа истина: Трябва да знаете къде е „сладката точка“ на ценообразуването ви.
Много студенти не успяват да разберат тази концепция, но обяснена просто, тя постановява, че на кривата на търсене има идеална точка, намираща се между еластичността и нееластичността.
Казано още по-просто, когато цената е висока, вие ще продавате толкова малко продукти, че всъщност, за да повишите доходността си, ще трябва да намалите цената. Ако цената е прекалено ниска, вие ще реализирате по-високи приходи като я увеличите. Повечето предприемачи, разбира се, добре познават първото – ясно е, че ще има повече продажби при по-ниска цена. Но те сякаш понякога забравят, че по-високата цена означава по-високи приходи. Еластичността на цената на продуктите ви зависи от местоположението ви по кривата на търсене.
Икономическа истина 4: Трябва да вземате предвид алтернативната цена и за клиентите, и за конкурентите си
Предприемаческа истина: Клиентите ви дефинират стойността на едно нещо посредством удовлетворението си, а не като го измерват в долари и центове.
Алтернативната цена е цената, на действието, което не избираме да извършим, но понякога забравяме да помислим за нея рационално. Вие се конкурирате не просто с останалите производители, а и със самите клиенти. Освен ако не създадете за тях стойност, по-висока от всички други алтернативи на пазара, потребителите няма да изберат продуктите ви. Поради тази причина трябва да знаете какво ви отличава от останалата част от пазара и защо това е от значение за потребителите.
Икономическа истина 5: Сравнителните предимства трябва да се максимизират, за да се създадат цялостни предимства
Предприемаческа истина: Правете това, в което сте (относително) по-добри.
Според нобеловия лауреат Пол Кругман концепцията за сравнителните предимства е „трудна идея“, но тя не е задължително такава. Сравнителното предимство означава, че компанията е по-добра от останалите в справянето с едно нещо в сравнение с нещо друго. Трябва да правите това, в което сте по-добри от останалите.
Ако състезателят А е по-добър от състезателят Б в една от две задачи, всеки от тях е по-добре да се заеме с това, в което е сравнително по-добър. Това прави усилията им най-плодотворни. Ако оставите най-слабия играч в отбора да прави това, в което е относително най-добър, целият отбор ще спечели от това.
Може би теорията е евтина. Опитът определено е по-ценен в стартъпа, който всеки ден се опитва да постигне целите си – но това не означава, че трябва да пренебрегвате вече известното знание. Много от икономическите истини, преподавани в базисните курсове по икономика, са също толкова верни, колкото са били и преди 250 години. Дори само този факт може да ви помогне да вземате по-информирани решения, да избягвате грешките и да планирате по-добре бъдещите си действия.
Статията е публикувана в сайта business.com. Автор: Пер Билънд.