С въвеждането на тол-системата ще има различни тарифи за различните класове пътища, като за тези в най-лошо състояние няма да се плаща, каза днес председателят на управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) инж. Светолслав Глосов, цитиран от агенция "Фокус". Той, заедно с други ръководители на агенцията, присъства на заседанието на комисията по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление.
Инженер Глосов допълни, че конкретните цени ще бъдат обявени през втората половина на месец август. След това те ще преминат през обществено обсъждане.
По план тол-системата трябва да бъде въведена през август 2019 година. Тя може да заработи и преди този срок, ако изпълнителите си свършат работата по-рано, коментира инж. Глосов. Той припомни, че от 1 януари следващата година ще бъде въведена електронната винетка.
Тол-системата ще обхваща 16 хиляди километра пътища. "Системата позволява да бъде разширявана, да бъдат включени различни опции за тарифиране", каза инж. Глосов и поясни, че тази система ще бъде първата такава в Европа. Това ще дава възможност, след като един път бъде ремонтиран, за преминаването по него да се плаща.
Тол системата може да бъде разширена така, че да обхваща и общински пътища, каза още ръководителят на АПИ. Той поясни, че е въпрос на настройки, но на първо време участъците от републиканската пътна мрежа, които минават през общини и населени места, ще останат безплатни.
"Не е проблем те да бъдат платени, тъй като така или иначе ние поддържаме пътното платно, а общините поддържат тротоари и осветление", каза още инж. Глосов. При това положение има и вариант част от приходите от системата да отиват за общините.
Системата е базирана на GPS проследяване, а контролът ще се извършва по два начина - чрез контролните рамки, на които ще бъдат монтирани камери, и от мобилни групи, разполагащи с над 100 автомобила.
В същото време бившият ръководител на АПИ, а сега член на управителният съвет на агенция, инж. Дончо Атанасов обяви пред депутатите, че промените в Закона за пътищата трябва да бъдат приети по най-бързия начин. Според него законопроектът трябва да бъде одобрен до края на юли и до 1 август да са готови всички наредби, които го касаят.
Атанасов поясни, че идеята е тол-системата да е най-съвременна, да има ниски разходи, да обхване всички маршрути, по които се движат тежкотоварните автомобили, и правоприлагането да бъде ефективно. "Този, който чупи най-много републиканската пътна мрежа, той трябва да плаща най-много", обобщи инж. Атанасов. Според него, за да бъде ефективна системата, трябва да има тежък контрол.
"Да, АПИ в момента има с около 20 млн. лв. събирания повече от 2017 г. и с 40 млн. лв. повече от 2016 г. Това, което можем да правим като контрол с МВР, го правим. Превишаваме си даже правата на служителите, за да има някакъв контрол, особено по трафика, който преминава през България", каза инж. Атанасов.