Държавата е готова да допусне частни инвеститори в почти всички големи компании от енергетиката, включително в ЕСО - оператора на електроенергийната система. В списъка на "свещените крави" ще остане само АЕЦ "Козлодуй".
Държавата обаче няма изцяло да се оттегли от предприятията. Намеренията са МИЕТ да запази до 66% от акциите. Това съобщи вчера министърът на икономиката Трайчо Трайков пред вестник "Сега".
Ден по-рано и вицепремиерът Дянков обяви, че сега се довършва "стратегията за приватизация на миноритарни пакети от няколко дружества в рамките на Българския енергиен холдинг (БЕХ). В него се обединяват НЕК, АЕЦ "Козлодуй", ТЕЦ "Марица-изток", "Мини Марица-изток", "Булгартрансгаз", "Булгаргаз" и "Булгартел". ЕСО е дъщерно дружество на НЕК, но предстои отделянето му в самостоятелна фирма под шапката на БЕХ.
"Единият вариант е на борсата да се пуснат по 20-25% от ЕСО и газовия оператор, другият е да се листне малък пакет от целия БЕХ, например до 15%. В момента се финализират вариантите при министър Трайчо Трайков и продажбата трябва да стане до края на следващата година", обясни финансовият министър пред "Капитал". Дянков държи на борсова приватизация, защото тя гарантира прозрачност на сделките и публичност на компаниите.
Вчера на БФБ приключи напълно продажбата на държавните остатъци (по 33%) в двете дружества на австрийската ЕВН у нас - електроразпределителното и електроснабдителното. Основен купувач е самата ЕВН, но има и дребни акционери като пенсионния фонд "Доверие". Постигнатата цена на двата пакета акции е общо над 94 млн. лева. По закон приходите от приватизация, концесионни такси и бюджетният излишък (ако има такъв) влизат в държавния бюджет, а оттам след приключването на финансовата година се превеждат в Сребърния фонд. Средствата в него се акумулират за пенсии след 2020 г.
В конкретния случай обаче въпросните 94 млн. лева ще влязат в Държавната консолидационна компания (ДКК), защото продадените акции в двете ЕВН-дружества са част от нейния капитал. Компанията бе създадена през 2010 г. Първоначално се твърдеше, че в нея ще влязат остатъчните акции на държавата във всички приватизирани предприятия, а също и апетитни мажоритарни пакети. Но досега в ДКК бяха апортирани само миноритарните държавни дялове в електродружествата на ЕВН, ЧЕЗ и Е.ОН (по 33% в шестте фирми), 7.58% от капитала на "Частно акционерно дружество Зографски" АД (собственик на Японския хотел в София) и 100% от "Монтажи" ЕАД.
Когато създадоха ДКК, министрите обясниха, че идеята е приходите от приватизация да подсилват финансово компанията, а тя всяка година, като сметне печалбата си, да плаща дивидент на държавата.
"Има конкретни процедури, които ще отнемат определено време. Първо трябва да мине общото събрание на Държавната консолидационна компания, по закон до 1 май тя трябва да разпредeли дивидент и парите ще отидат като приход на държавата", поясни вчера министър Дянков.
За разлика от сложния казус с холдинга ДКК приходите от продажбата на "Булгартабак" трябва да влязат директно в бюджета и оттам да захранят Сребърния фонд, в който в момента са натрупани 1.776 млрд. лева. Цигареният холдинг бе продаден за 100.1 млн. лева. Според министър Дянков сумата се намира в БНБ и е на разположение на правителството. В това няма нищо нередно, защото по закон средствата, които са предназначени за Сребърния фонд, трябва да му бъдат преведени до 31 май на следващата бюджетна година. Дотогава кабинетът може да оперира с тези пари.
Авоарите на Сребърния фонд също се пазят по сметки в БНБ при ниска доходност. В кризата управляващите не се осмелиха да изпълнят обещанието да разрешат средствата във фонда да се управляват активно и чрез инвестиране да се множат.
През 2012 г. ТЕЦ "Марица-изток 2" ще направи съдружие със стратегически инвеститор за изграждане на два нови блока, обяви министър Трайков. Схемата е централата да си запази 51%. До момента интерес към строителството на блоковете е заявила японската компания "Тошиба".
Държавата чака над 100 млн. лв. през следващата година от продажбата на "БДЖ Товарни превози", част от холдинга БДЖ, съобщи транспортният министър Ивайло Московски. С приходите ще бъдат погасени част от дълговете на железниците. До момента няма заявен официален интерес от инвеститори, но посланици уверили Московски, че са получили запитвания за процедурата.