Всички, които произвеждат, преработват, внасят и изнасят храни или пък се занимават с тяхната дистрибуция, са длъжни да предоставят информация на няколко ведомства при първото им пускане на пазара. Исканата информация е свързана с произхода, срока на годност, количество, получател, търговска марка и др. Тя ще се подава и при последваща дистрибуция, като ще се изпраща по електронен път до система, с която са свързани митниците, Националната агенция за приходите, Комисията за защита на конкуренцията, Комисията за защита на потребителите и др.
Това предвижда проект на наредба за Централния регистър за проследимост на храните. В портала за обществени консултации на Министерството на земеделието е публикуван проектът за постановление на правителството, с което документът да бъде приет. Срокът за обществено обсъждане е до 24 април.
В мотивите към проекта вносителят е записал, че целта на наредбата е централизиране на информацията за продуктите, за да се проследи произходът и качеството им, както и да се предотвратят измами и некоректни практики на търговците.
"Изненадани сме, че правителството иска да намали цените, а в същото време предлага наредба, която налага значителна административна тежест, включително и на най-малките предприятия и производствени цехчета", коментира пред "Капитал" .
Допълва, че прилагането на наредбата означава допълнителна административна тежест, допълнителни разходи, свързани с назначаване на нови хора и технически ресурс.
Такъв бе коментарът на бизнеса и когато правителството обяви, че планира да въведе таван на търговската надценка, над който магазините ще трябва да уведомяват властите.
Освен от административната тежест бизнесът е най-вече възмутен от това, че се изисква предоставяне на документи, сред които фактури, от които ще се разкрие чувствителна информация, каквато е тази за цените.
"Не може да се изискват договори между бизнес партньори, в които има конфиденциална информация. Това е против всякакви правила", казва пред изданието Диляна Попова, изп. директор на асоциацията на месопреработвателите.
Наскоро кабинетът пусна в действие и сайт, в който потребителите да могат да следят цените на основни храни, като в него има публикувани откъслечни данни, които имат за цел да позволяват сравнение с нивата тук и навън. Сайтът събра вече доста критики. Според информация на министерството той се посещава от 10 хил. души дневно.
През уикенда министърът на икономиката Никола Стоянов обяви, че ведомството е разработило стикер, който да означава храните с трайно ниски цени и е предоставен на търговските вериги.