Приходите на двадесет и седемте активни компании - 12 многопрофилни и 16 нишови дистрибутори на хардуер и софтуер в България, през 2010 са достигнали внушителните за страната 362.4 млн. щатски долари. Въпреки това компаниите отбелязват спад за втора поредна година.
Това показват резултатите от Business ranks & analytics Bulgaria - четвъртото поредно годишно изследване и анализ на независимата агенция CBN - Pannoff, Stoytcheff & Co. на дистрибуторския бизнес в ИТ сектора в България.
Относно заетите в сектора въпреки спада в приходите от няколко десетки милиони долара, общият брой на персонала е запазен на същите нива. Това обстоятелство се отразява във влошаване на два други показателя - производителност и разходи за възнаграждения. Производителността отбелязва спад за трета поредна година, а разходите за възнаграждения за първи път в историята падат с двуцифрен процент.
Резултатите от изследването показват серизоно увеличаване на складовите наличности, намаляване на вземанията и ръст в задълженията в дистрибуторския сегмент.
Предизвикателствата пред дистрибуторския сектор са изключително сериозни. Наред с кризата, сивия пазар, натиска на вендорите за несъстоятелен ръст в продажбите, отслабващ маркетинг и почти никакъв PR, в допълнение и сключване на договори за директни доставки с ритейл веригите, дистрибуторите са изправени пред исторически промени.
След близо 20-годишен модел, базиран на десктоп компютрите и хардуера, и софтуера, и услугите са пред глобална технологична промяна, идваща от смартфоните, таблетите и изнеснеите в "облака" решения.
Въпреки трудните години, дистрибуторския ИТ бизнес е силно устойчив. Сектора е с цели 134,4 млн. долара приходи и над 240 работни места в повече спрямо 2005 г., макар и с осем компании по-малко.