Всички магистрали, финансирани по линия на европейските фондове и дори от републиканския бюджет през последните 3 години, вече дават дефекти. Това заяви министърът на регионалното развитие Десислава Терзиева на брифинг, на който отчете свършеното през първите 100 дни управление, информира iNews.bg.
Основни причини за некачественото строителство са грешният подход "най-ниска цена" на обществените поръчки при избора на основен изпълнител за строителството на магистралите и липсата на ефективен надзор върху реализацията на пътните трасета. "Критерият "евтино" вече няма да се прилага при пътните обекти", отсече Терзиева. Тя добави, че по този въпрос сме получили и предупреждение от Брюксел.
"Евтиното винаги излиза по-скъпо", заяви регионалният министър. За магистрала "Тракия" се наложило да бъдат доплатени 18 млн. лв. от държавния бюджет заради непредвидени дейности, които изпълнителят нарочно е пропуснал в процеса на проектиране, за да се впише в евтината ценова оферта. За "Люлин" пък вече са разплатени с 35% повече или 47,5 млн. евро отгоре от първоначалната стойност по договора с изпълнителя.
Силно занижен е бил и строителният надзор върху изпълнението на магистралните участъци, които са пускани в експлоатация. Според Терзиева надзорните фирми, които са печелели обществените поръчки за
контролна дейност на магистралите, са го правели формално - само с подписване на документите. Затова министърът е възложила договорите за надзорна дейност да бъдат преработени, за да поемат
отговорност за дефектите и да не си вършат формално работата.
Само тази година Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) е дала над 200 хил. лв. за реконструкция на дефектирали магистрални участъци, посочи министърът. След преглед на осемте тунела по магистрала "Люлин" е установена странна практика на проектиране за икономисване на средства с предварително прокопаване на съоръженията и поставяне на неподходящи изолации. При положение, че трябва да издържат около 10 години, за няма и две облицовката на два от тунелите вече е поддала на натиска на тежкотоварните камиони.
Налага се спешна подмяна с метални решетести конструкции за изолация, които ще струват 260 000 лв., обясни председателят на пътната агенция инж. Стефан Чайков. Според него тези дефекти изисквали пълна реконструкция на тунелите, но държавата не можела да си го позволи за своя сметка. Обектите все още са в гаранционен срок и изпълнителите ще ги поправят за своя сметка, увери Терзиева.
По същия начин стоял въпросът и с масовите пропуквания на пътните настилки между двете ленти по новите магистрали, на които предстои да се направи преглед и фирмите да си оправят грешките.