България може да постигне 30-40% ръст на туристите си в следващите 15-20 години. Такива са очакванията на Министерството на икономиката, енергетиката и туризма (МИЕТ) от въвеждането на разработвания бранд "България", стана ясно по време на представянето на резултатите от първата фаза на проекта.
България ще се представя пред света като слънчева страна с богата история. Новият бранд и стратегията за прилагането му са финансирани с 2,8 млн. лв. от Оперативната програма "Регионално развитие",
"За първи път България работи за ясното си позициониране на международния туристически пазар", заяви заместник-министърът на икономиката, енергетиката и туризма Иво Маринов, цитиран от iNews.bg.
Бранд "България” ще се превърне в "запазена марка”, която има свое лого, слоган и набор от символи, представящи страната ни в определена светлина. Той трябва да е готов до януари 2013 г.
Целта на създаването на бранд "България” е страната ни да бъде асоциирана с определени ценности и положителни емоции, които да спомогнат за налагането ѝ като привлекателна туристическа дестинация. Ще бъде разработена специална стратегия за развитието на национални продуктови и регионални подбрандове на страната.
Снимка: МИЕТ
По думите на Маринов живеем в икономика на изживяванията, където конкуренцията се базира на добавената емоционална стойност от туризма. Ето защо България трябва да се съсредоточи върху качеството на спомените на туристите, които идват у нас и да създаден силна емоционална връзка с тях.
Основният ефект от бранда ще е създаването на конкурентоспособна идентичност на страната и повишаването на икономическата ефективност на туризма. Освен това ще имаме шанса да спечелим повече лоялни туристи, които да възприемат България като целогодишна туристическа дестинация, заяви Маринов.
Според експерта по туризъм и бранд стратегия в Обединение бранд "България” Росица Охридска, брандът е базиран на чувството, на цялостното емоционално и ирационално възприемане на главните активи на дадена дестинация. Всъщност посланици на бранда са не просто всички, които работят в туристическата индустрия, но и потребителите му.
Направените до момента анализи върху проучвания от 2009 и 2010 г. обаче показват, че страната ни не превъзхожда с нищо преките си конкуренти. Това не бива да ни отказва да работим в посока развитие на бранда, твърдят експертите.
Чуждестранните туристи ще привлечем с идеята, че България е непознато място, което трябва да бъде изследвано и открито. Самото откритие пък трябва да бъде споделено, така че да се постигне възможно най-добрата комуникация на бранда.
Като основни конкуренти на страната ни се очертават Гърция, Чехия, Турция и Австрия, но не бива да пренебрегваме страни като Испания, Франция, Италия, Словения и Хърватска, поясни Юлиан Добрев от Обединение бранд "България”.
По думите му чрез бранда ще се целим предимно към привличането на туристи от т.нар. "златни пазари” за нас - Германия, Русия, Румъния и Великобритания. С висок приоритет са Гърция, Чехия, Украйна и Холандия.
На база на анализите експертите са оформили четири основни рационални линии, на които ще се базира бъдещият бранд.
Първо България ще се позиционира като държава, която предлага добри условия за настаняване. Към момента оценката на чуждестранните туристи у нас обаче не е достатъчно висока по този показател, ето защо ще трябва да се работи в посока подобряването му. Втората линия на бранд "България” ще акцентира върху богатата и многопластова история на страната. На трето място са природата ни и посланието за спокойствие и чистота. Чрез четвъртата линия ще се позиционираме като страна със слънчев климат, благоприятен за туризъм.