Световната здравна организация и експерти от България, Европа и света настояха за подобряване и прилагане на политиката за контрол на тютюна в България и ЕС в контекста на ограничаване на рекламата, промоцията и спонсорството на тютюневи изделия, предаде БГНЕС.
На специална кръгла маса, посветена на темата, д-р Гергана Гешанова, председател на Коалиция за живот без тютюнев дим, България коментира, че у нас имаме големи традиции в производството на тютюневи изделия, в пушенето, но имаме и големи традиции в борбата с тютюнопушенето с усилията на много експерти, лекари и хора, милеещи за здравето на българския народ. „През 2005 г. беше приета рамковата конвенция за контрол на тютюна на СЗО.
В България беше създадена и голямата гражданска инициатива „България без дим“, която обединява хиляди българи, които искат да не бъдат опушвани от тютюневия дим, подчерта Гергана Гешанова, председател на Коалиция за живот без тютюнев дим. Тя припомни, че тази гражданска инициатива помогна много за забраната на пушене на закрити обществени места, „Всички ние имаме една цел в България да се пуши по-малко и хората да бъдат по-здрави. Ние не се борим срещу пушачите, нашата борба е срещу тютюнопушенето, защото то убива хора“, категорична бе Гергана Гешанова.
Според нея рекламата на цигари никога не показвала лошата страна на нещата. „Те никога не показват болница или човек, който не може да диша и умира от рак. Те показват една фалшива прекрасна страна на тютюнопушенето, която подлъгва голяма част от младите хора. В България сме извървели дълъг път - имаме забрана на пушене на обществени места на закрито, грозни снимки, висок акциз, забрана за реклама в медиите.
Но все още има изключително дълъг път, който да извърви страната ни, за да достигнем най-добрите практики по света“, посочи още Гешанова. От своя страна д-р Тонка Върлева, директор на Дирекция „Промоция и профилактика на болестите и зависимостите“ към МЗ подчерта, че изминалият път за ограничаване на тютюнопушенето в страната може да доведе до много по-устойчиви резултати. „МЗ одобрява прилагането на политиката в България и ЕС за ограничаване на рекламата, промоцията и спонсорството на тютюневи изделия, чрез което категорично да се потвърди действията на всички форми на маркетинг на тютюневи изделия“, каза Върлева.
„Вярваме, че чрез въвеждане на пълна забрана на рекламата може да се намали значително употребата на цигари, особено сред подрастващите и младите хора. Трябва да сме реалисти за данните за България относно разпространението на тютюнопушенето“, добави тя.