Всички опити да бъде привлечен стратегически инвеститор за "БДЖ-Товарни превози” са ударили на камък, разкриха запознати с развитието на сделката. Отказали са както германската Deutsche Bahn, така и австрийците от Schenker.
Частният румънският жп превозвач Grup Feroviar Român също отпада, но не защото не иска, а защото няма да му бъде позволено да участва. Именно, за да се гарантира отстраняването на кандидат-купувачи от Румъния и Турция, са били вкарани високите квалификационни критерии към стратегическите инвеститори. Те трябва да докажат приходи от 500 млн. евро за всяка една от последните три години.
Други жп компании, които да проявяват интерес към БДЖ, в момента няма. Това подхранва съмненията, че предприятието е обещано на финансов инвеститор, информира в днешния си брой вестник "Труд".
Най-сериозен за момента е интересът на акционера в Корпоративна търговска банка Цветан Василев, който се смята за сигурен участник в приватизационната процедура. Все още не е окончателно избистрен въпросът с формата на бъдещата оферта. Вероятно ще се търси вариант с регистрирано в чужбина предприятие по схемата "Булгартабак”. Според източници от жп бранша вече някои от жп заводите са започнали да предлагат партньорство на Василев за ремонт на товарни вагони, след като купи предприятието. Особено активно за бъдещата поръчка се готвел "Трансвагон” - Бургас, който е собственост на румънеца Георге Попеску.
Анализ на финансовото състояния на "БДЖ-Товарни превози” е поръчан и от Първа инвестиционна банка (ПИБ), което подсилва слуховете, че трезорът ще е вторият участник в приватизационната процедура. Според близки до акционерите в трезора обаче за сериозен интерес към жп превозвача е изключено да се говори.
"Купувачът вече е ясен, необходима е втора оферта само за "цвят”, обясни източникът на "Труд”.