Повечето държави-членки и Европейската комисия не са свършили нужното, за да попречат на производителите на коли да манипулират тестовете за емисиите, заключава докладът на анкетната комисия на ЕП по скандала. Депутатите започнаха разследване през декември 2015 г., след като стана ясно, че Фолксваген са фалшифицирали резултатите от тестовете на своите дизелови коли. В препоръките, приети на 4 април, Парламентът предлага редица мерки за предотвратяване на подобни практики в бъдеще.
Смята се, че Фолксваген и други производители са използвали компютърен софтуер, за да заблудят за количествата вредни газове, изпускани във въздуха от техните модели. Програмата е била способна да разбере кога се измерват емисиите от автомобила и временно да намали мощта на двигателя, а оттук и емитираните газове. На пътя същата кола би могла да изпуска до 40 пъти повече вредни емисии.
Разминаванията между лабораторните тестове и поведението на колите в реални условия не са били тайна, а използването на подобни програми е било забранено още преди скандала, но съответните власти на национално и европейско ниво са пренебрегнали задълженията си да упражнят контрол.
"Държавите-членки са били много, много меки при прилагането на европейското законодателство. Те са се съсредоточили върху интересите на националната автомобилна индустрия вместо върху интересите на обикновените хора и чистотата на въздуха", казва Гербен-Ян Гербранди (АЛДЕ, Холандия).
Парламентът предлага тестовете да се провеждат в различни условия от реалния живот и да не са строго фиксирани, а да съдържат някои променящи се елементи, за да бъде по-трудно манипулирането им. Депутатите също така искат засилен европейски надзор над автомобилната индустрия с ясно формулирани изисквания.
Виновните производители трябва да компенсират засегнатите от скандала потребители, казва още Парламентът в приетия доклад.