В ракмите на едночасова проверка по пътя между Перник и София, Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация” установи вчера, че 100% от проверените служебни микробуси возят пътници "на черно". В кампанията бяха спрени три служебни микробуса, които би трябвало да возят служители само на конкретна компания. Акцията бе срещу нелегалния превоз на пътници и в трите проверени коли бяха намерени пасажери, които са платили за возенето си на ръка.
Служителите на автомобилната администрация коментираха, че микробусите, които тръгват от Перник към столицата, са на 15 минути. Ако от три проверени коли 100% са нередовни, то в задачата се пита колко пасажери на ден се превозват "на черно", А на седмица? И какви са необявените приходи от тази дейност?, коментира в. "Монитор".
Според представителите на автомобилната администрация пътниците, които се возят „на черно”, са наясно, че това не е маршрутка или малък автобус. Най-малкото защото в един от бусовете всички нередовни представиха фалшиви служебни карти. Оригиналните са със снимка, с печат на предприятието и със срок на валидност.
Другите са само бели картончета с имена, които не е задължително да съвпадат с това на приносителя им. Най-важният детайл при този вид нерегламентиран превоз е, че в случай на инцидент хората, които се възползват от 30 на сто по-ниска цена на билета, всъщност нямат застраховка. А спестените пари възлизат на не повече от 50 стотинки, поясниха от ДАИ. Застраховката е валидна само за тези пътници, които са с редовни служебни картиПътниците обаче бяха агресивни към проверяващите вчера и заявиха, че какво правят с живота си и дали са застраховани си е тяхна лична работа. Те твърдяха, че за първи път чуват, че транспортът не е редовен и просто бързат за работа.
"Ние сме заложници, заложници сме на медиите и на полицията, ще ни показват по телевизията", лудо се кикотеха две дами от първия спрян бус, който престоя поне половин час заради отказа на двама пътници, платили на ръка, да се легитимират пред служителите на автомобилната администрация. Това наложи да бъде извикана полиция, която пристигна на петата минута. Униформените влязоха в микробуса и след като изслушаха жалбите на нередовните пътници да пътуват, както намерят за добре, и че не искат да ги снимат, нарушителите все пак извадиха личните си документи.
Пътниците не се санкционират за това, че допринасят ежедневно за сивата икономика и за укриването на доходи, но имената им влизат в протоколи, които са доказателство за извършената нерегламентирана дейност. Един от служителите на ДАИ приятелски попита „сивия пътник” дали би свидетелствал, че е платил на ръка за транспорта си. Мъжът нервно смучеше дима от цигарата си и повтаряше: „Много съм зает, много! Зает съм!”Наличието на толкова камери, коли с буркани и хора с жълти жилетки и червени палки сведе скоростта на движение на преминаващите автомобили до 5 км/ч, като някои от водачите демонстрираха готовност и да бутат колите си само и само никой да не ги закача.
Налаганите досега глоби не стряскат никого, което означава, че приходите от возене на черно оправдават рискаТова заяви Анастас Тодоров, зам. изпълнителен директор на ИА „Автомобилна администрация”. Той поясни, че глобата за фирмите на този етап е между 500 и 1000 лв., а за водача е между 100 и 200 лв.
След приемането на Закона за автомобилните превози санкцията сериозно ще се измени, допълни той. Още при установяването на „сиви пътници” водачът ще получава акт, ще се отнемат талонът на колата и книжката на водача, ще се сваля предната регистрационна табела, колата ще се спира от движение на мига и кротко ще се установява на наказателен паркинг за срок от 6 месеца. Допълнително ще бъде уточнена сумата, която ще се плаща на ден за този престой. Така в резултат на същата акция пътниците ще трябва да търсят алтернативен начин да се придвижват до работа в момента на налагането на санкцията – най-вероятно с такси, а глобата от 3 хил. лв. за превозвача ще е осезателно по-висока. При следващо нарушение на същия водач микробусът ще бъде спрян от движение за срок от една годинаАко водачът е нов, но колата е същата, тя все пак ще остане на трупчета за година. Без да бъдат лично санкционирани, пътниците сами ще започнат да предпочитат легалния и сигурен транспорт, защото спестените суми могат да бъдат заличени само в рамките на един ден, изпълнен с проблеми, обясниха служителите на автомобилната администрация.
Тримата водачи на микробусите, заловени при настоящата акция, получиха актове, като двама от тях сърдито обръщаха гръб на камерите, а третият го удари на реторика: „Заради някакви си карти сега хората закъсняват. Какво толкова, ако нямат снимки на картите? Нали са с карти? Откъде пък знаете колко са законни? На вас всичко ли ви е законно?”
От автомобилната администрация предположиха, че останалите коли по маршрута между Перник и столицата ще тръгнат по обиколен път, за да избегнат засадата. Това е моментно спасяване на ситуацията, коментира Анастас Тодоров, защото такива проверки правим всяка седмица, пишем актове постоянно и ще продължим да го правим. По неофициални данни на превозвачи над 40% от извършваните превози на хора са в сивия сектор, и то предимно по най-натоварените кратки междуградски линии и тези между малките населени места. При нерегламентирания транспорт хората пестят между 50 и 70 ст. на курс. За щастие на водачите този път в проверката не бе включено използване на предпазните колани в микробусите, което по закон също е задължително, но нито един пътник не го бе сложил.