На официална церемония снощи (8 декември) бяха раздадени Бизнес наградите на списание Forbes България за 2011 г. Общо 41 компании се класираха като финалисти и се
надпреварваха в една от 9-те категории на конкурса.
Ето и наградените във всяка една от категориите (за всяка категория имената на компаниите са подредени в реда: 1 място, 2 място, 3 място):
Отношение към клиентите (клиентска политика):
- Уника Гарант
- Денкщат България
- Белла България
Отношение към клиента (индивидуално отношение към клиентите):
- Денкщат България
- Софарма Трейдинг
- Джобтайгър
Развитие на бизнеса:
- Уолтопия
- Колпойнт Ню Юръп
- Фесто производство
Развитие на човешките ресурси:
- Мусала Софт
- Англо-Американско училище в София
- Ейвън Козметикс България
Качество на продуктите:
- Колев и Колев
- Сабуей България
- Ейвън Козметикс България
Качество на услугите:
- Англо-Американско училище в София
- Нетера
- Елтрак България
Служител на годината:
- Ексес Софтуер
- Тишман мениджмънт
- Контитранс М
Обществена дейност:
- Кока Кола Хеленик Ботълинг Къмпани
- Ейвън Козметикс България
- Англо-Американско училище в София
Най-добър стартиращ бизнес:
- Сабуей България
- Ей Си Ес Глобал Сървисис
- Уника Гарант
Бяха раздадени и 3 специални награди, както следва:
- Награда за инвестиция на годината в България получи IKEA
- Награда за развитие на успешните брандове - Белла България
- Специална награда на MAX Telecom бе връчена на училището по роботика - Robopartans
Специален гост на събитието беше министърът на енергетиката, икономиката и туризма Трайчо Трайков.
"Малките и средните предприятия са в основата на предприемачеството. Но всъщност и те, и големите фирми имат нужда от прозрачна и честна бизнес среда, от спазване на правилата, без удари под кръста и фаворизиране. Този път не винаги е лесен, но е правилният", заяви министър Трайков на церемонията.
„Малките и средните предприятия винаги трябва да са в центъра на вниманието", каза Трайков. "Те имат нужда от опростена бизнес среда и по-малка регулаторна тежест. Сред важните теми, по които работи МИЕТ, е намаляването на административната тежест с 20% до края на 2012 г. Вече сме постигнали около 70% от мерките за по-ниски разходи на бизнеса за информиране на държавата. След анализ на допълнителен пакет от закони открихме възможност за намаляването им с още около 20%, или около 300 млн. лв. годишно", обясни министърът, цитиран от пресцентъра на МИЕТ.
Трайков подчерта, че МСП имат особена нужда от усещането за икономическа справедливост, от спазване на пазарните правила и честно отношение на институциите и конкурентите. Една от основните задачи в икономиката на всяка страна е борбата с монополите, и то не с т. нар. естествени монополи, а с неестествено доминиращите играчи в сектори, където има свободен пазар. Противното означава пречки пред влизането на нови играчи и пред постигане на успехи от най-добрите. Основно задължение на държавата към предприемачеството е гарантиране на правилата за защита на конкуренцията.
„Третата голяма област от мерки, които държавата може да направи, е свързана с конкретни финансови ресурси, допълни министърът. МИЕТ заедно с агенцията за насърчаване на МСП субсидира с 14 млн. евро участието на МСП на изложения в чужбина . По тази мярка само за последната година и половина сме подпомогнали около 500 предприятия. Те трябва да бъдат максимално улеснени и когато кандидатстват по различни програми в тяхна помощ. Преди година за една от широко дискутираните процедури по ОП „Конкурентоспособност" около 90% от кандидатствалите фирми бяха отхвърлени още на първия етап на оценка по административни причини - защото не са доказали, че са МСП или че не са ползвали ресурси за подпомагане. На последната отворена процедура над 90% от компаниите бяха допуснати за следващия етап. От 1050 компании 980 бяха допуснати. Това беше мярката за постигане на международно признати стандарти, които помагат на бизнеса именно в конкурентоспособността му. Досега има над 1000 фирми са подпомогнати по оперативната програма", обобщи Трайков.
Той допълни още, че за да улесни малките фирми, МИЕТ прилага и други инструменти - за финансов инженеринг, за гаранционни фондове, за субсидирани заеми с по-ниски лихви, за създаване на фондове за рисков капитал за стартиращи, средноразвиващи се и иновативни компании и др. Всичко това се свежда до едно - по-голямата част от работните места се създават в МСП и ето защо са най-уязвими в пазарната среда, но в същото време имат най-малък административен капацитет, за да се справят с бюрокрацията.