Споделеното пътуване няма да се санкционира като незаконен превоз на пътници

10.02.2020 | 11:25
по статията работи: econ.bg
Едно от исканията на превозвачите отпреди точно една година е на път да бъде удовлетворено със законодателна промяна. Затвор за всеки, който без лиценз и регистрация извършва превоз на пътници срещу заплащане
Споделеното пътуване няма да се санкционира като незаконен превоз на пътници
Снимка: под лиценза на creative commons

Едно от исканията на превозвачите отпреди точно една година е на път да бъде удовлетворено със законодателна промяна. Затвор за всеки, който без лиценз и регистрация извършва превоз на пътници срещу заплащане. Това предлагат 15 депутати (13 от ГЕРБ и по един от БСП и Обединени патриоти), подписали се под законодателна промяна в Наказателния кодекс, става ясно от публикуваното на страницата на Народното събрание предложение.

В мотивите на вносителите изрично се посочва, че така нареченото „споделено пътуване" не попада под санкциите, предложени в измененията на Наказателния кодекс, но някои медии побързаха да предизвикат притеснения, че затвор и глоби ще има и за хората, предлагащи споделено пътуване с личните си автомобили.

При първо нарушение затвор от 3 до 5 години затвор за нелегален обществен превоз и конфискация на моторното превозно средства, с което се извършва превозът. Със затвор от 5 до 10 години, глоба от 5 000 до 10 000 лева, като съдът може да постанови и конфискация на част или цялото имущество на извършителя, когато са причинени другиму значителни вреди или са получени значителни неправомерни доходи, или нарушението е извършена от две или повече лица, сговорили се предварително за нейното осъществяване, чрез използването на неистински или подправен документ, или документ с невярно съдържание.

на 7 февруари 2019 година, след закана на превозвачите за ефективни протести, премиерът прие техни представители заедно с министрите на транспорта и на финансите, и им обеща да се реши проблемът с нерегламентираните превози. Борисов разпореди на Министерството на транспорта да извърши проверка във връзка с отпускането на субсидии за превоз на пътници по нерентабилни автобусни линии в слабо населени планински и гранични райони в страната. "Повече пари сме дали, а има недоволни хора, това няма как да се случва", заяви Борисов на срещата тогава, цитиран от правителствената пресслужба. Той изтъкна, че са отпуснати 4 милиона лева повече за дотиране на линии, които са за малки населени места. Или общо 116 млн. лева за 2019 година.

След обещанието на Борисов превозвачите се отказаха от насрочения протест за 18 февруари 2019 година, а на нова среща с министрите на транспорта Росен Желязков и на финансите Владислав Горанов те получиха уверение, че Гранична полиция ще анализира трафика от миниванове и микробуси през границата. Допуска се, че чрез тях се извършват нелегални превози. След това НАП ще провери безработни, безимотни и бедни, които пътуват по три или повече пъти в месеца. Росен Желязков им обясни, че ще се смени моделът, като се преразгледат републиканската, областните и общинските схеми. Първо ще се провери изпълнява ли се републиканската схема, а след това дали общински линии не я препокриват. Докато течеше срещата, министерството на транспорта публикува поект на методика за цените на автогарите.

Оказа се, обаче, че към 7 февруари 2019 г. в България 128 населени места са блокирани и нямат достъп до градовете, защото до тях не стига автобус, сочат данните на Конфедерацията на автобусните превозвачи. Най-много такива селища има в Северна България, където 48 села нямат никакъв транспорт, а там живеят около 8 500 души. Други 43 населени места в същия регион имат превоз само един път седмично. Затова превозвачите настаняваха общините да направят анализ и да посочат кои са селищата в техните граници, до които не достигат автобуси. Според хора транспортния бранш, причината транспортните фирми да отказват да обслужват такива линии, тъй като финансирането от държавата е недостатъчно. Субсидии се дават само за високопланинските селища и за такива в граничните райони. За всички останали селища държавата не отпуска пари, твърдяха преди една година от Конфедерацията на автобусните превозвачи.

Недостатъчни били и компенсациите, които държавата дава за така наречените правоимащи граждани - ученици, пенсионери, военноинвалиди и т. н., които ползват отстъпка в цената на билета. Ако разходите на сектора за тях са примерно около 100 млн. лева, държавата им покривала 50 млн. лева.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Бул Одит ООД Дружество за счетоводни консултации и одит.
Интерлийз ЕАД Лизинг на оборудване, транспорни средства, леки автомобили и др.
РАЙС ЕООД Търговия и сервиз на офис техника.
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
Блондинка звъни на оператора си: - Извинете, не ми работи интернетът... - А вие с рутер ли сте? Кратко мълчание... - Не, сама съм!!!
На този ден 30.10   701 г. – Започва понтификатът на папа Йоан VI. 1470 г. – Хенри VI става отново крал на Англия. 1905 г. – Император Николай II обявява с указ първата...