Осем големи технологични компании обединиха усилията си в опит да упражнят контрол върху подслушвателните практики на щатското правителство. В понеделник въпросните публикуваха отворено писмо до президента на САЩ Барак Обама, в което оспорват реформите за начините, по които САЩ шпионират хората.
В писмото си компаниите, сред които влизат Google, Facebook и Twitter, пишат, че макар да разбират тревогите на властта за националната сигурност на Америка, скорошните разкрития показват ясно, че законите трябва да бъдат внимателно оформяни. По този начин трябва да се намери точния баланс, който да гарантира индивидуалните права на потребителите.
„В много страни балансът е наклонен прекалено много в услуга на държавата и е далеч от правата на индивида – права, които са залегнали в нашата Конституция“, се казва в писмото. „Това (неравенство) подкопава свободите, които всички ценим. Време е за промяна“, пишат още компаниите.
В писмото се говори и за разкритията, направени това лято от бившия сътрудник на Агенцията за национална сигурност (NSA) Едуард Сноуден. Тогава той извади на бял свят информация за акции на разузнаването, които според мнозина нарушават правата за неприкосновеност на личното пространство.
Представители на NSA се защитиха, обяснявайки, че действията им са част от стратегията за борба с тероризма и не засягат информацията в личните съобщения на американските граждани.
Участниците в кампанията, която е насочена към всички правителства по света, обаче смятат че официалните власти трябва да създадат „разумни ограничения върху възможностите си да задължават доставчиците на онлайн услуги да разкриват данни за потребителите си“. Освен това те трябва да гарантират, че опитите за следене са максимално прозрачни и проследими.
„Докладите за правителствения шпионаж показаха, че има реална нужда от по-голяма прозрачност и нови ограничения върху начините, по които правителствата събират информация“, пише изпълнителният директор на Facebook Марк Зукърбърг.
Мариса Майър от Yahoo пък допълва, че разкритията са „разклатили доверието на нашите потребители“. Самото писмо е подписано от изпълнителните директори на AOL, Apple, Facebook, Google, LinkedIn, Microsoft, Twitter и Yahoo!.
Част от опонентите на щатското правителство обаче приемат кампанията хладно, смятайки че с нея компаниите си поставят за цел по-голямата печалба, а не толкова гражданските права.