Тунелът под Кресненското дефиле ще струва 3 млрд. евро, което е шест пъти повече от предвидените за него средства, изчислиха строителни експерти. Браншовите организации в строителния и пътния сектор се обявиха против проекта и настояха държавата да преразгледа решението си и да потърси по-евтин вариант за продължаване на магистрала "Струма".
Тунелът под Кресна се оценява на 1,1 млрд лв по проект, което означава, че строителството му ще "глътне" всички европейски средства, предвидени за пътно строителство до 2020 г. Според строителния бранш обаче реалната цена е много по-висока.
Стойността на подобни съоръжения е между 100 и 200 млн. лева на километър. "Трябва минимум 40 хил. единици трафик ежедневно да минава през този тунел, за да може да се оправдае една такава инвестиция", казва инж. Тодор Тодоров от Сдружението на пътните инженери и консултанти.
Очакваният трафик по трасето обаче е около 20 хил. автомобила на денонощие, а поддръжката на съоръжението се изчислява на 50 млн. лева на година.
Решението за строежа на 15-километров тунел на "Струма" беше взето през 2008 г. заради опазването на природата и защитените територии в района. Предвижда се проектът да има две тръби с по две ленти
и ще бъде едва второто съоръжение с такъв мащаб в Европа. Сроковете за строителството са около 10-11 г. за едната тръба.
Затова от бранша настояват държавата да изпълни стария проект от 2001 г., който предвижда модернизация на участъка по сегашното трасе. Този вариант се изчислява на 500 млн. лева и може да бъде изпълнен от български компании.
От регионалното министерство обясниха, че ще коментират, когато браншът внесе обосновано и мотивирано становище. Проектът за тунел на Струма има предварително одобрение от Европейската комисия.