"Стадио Олимпико" часове преди Финала на Шампионската лига. Снимка: www1.uefa.com
Два от най-големите клубове в света ще се съревновават довечера за премии от над 110 милиона евро за победа във Финала на Шампионската лига 2009, в мач чиято обща стойност надхвърля 310 милиона евро за икономиката на Европа, показва ново проучване, проведено по поръчка на MasterCard, официален спонсор на UEFA Champions League.
Докладът на MasterCard - Heart of Sports Commerce, изготвен от професор Саймън Чадуик, един от най-уважаваните експерти в спортния бизнес, е установил, че FC Barcelona и Manchester United FC ще спечелят от позитивното влияние върху икономиката, като повишаване на стойността на отбора, средствата от наградите, сделки за спонсорство, телевизионни права и ръст на продажбите на сезонни билети. Дори отборът, който изгуби финала, ще спечели най-малко 65 милиона евро.
Професор Чадуик е установил, че финалът за 2009 година ще генерира по-голям стимул за икономиката (310 млн. евро), в сравнение с резултата за миналата година (267 млн. евро). Той цитира глобалната икономическа криза като ключов положителен фактор за това, тъй като тя създава нова общност от футболни фенове и организации, чиято покупателна сила носи стойност от 25 милиона евро за европейската икономика.
Това са хора, които преди не са били увлечени по Финала на Шампионската лига и които търсят вълнение и начин да избягат от песимизма, свързан с трудните икономически условия. Това са също и компании, които търсят най-добрата възвръщаемост на вложенията си в публичността, която Финалът на Шампионската лига предоставя, и които искат да използват рекламните си бюджети. Тази икономическа тенденция вече се очертава и при други ключови спортни събития през 2009 година като Суперкупата на Националната футболна лига (NFL), която отбеляза увеличение както на броя зрители, така и при инвестициите в реклама при сравнение между 2008 и 2009 година, което я прави най-голямата в историята.
Мачовете от Шампионската лига между големите клубове показаха също значителни нива на интерес. Така например двубоят между Real Madrid CF срещу Liverpool FC във фазата на елиминациите е гледан от 42% от испанските телевизионни зрители. По подобен начин, във фазата на елиминациите мачът между Chelsea FC и Liverpool FC е проследен от 34% от телевизионната аудитория във Великобритания.
Според проучването на MasterCard, Рим ще спечели над 45 милиона евро от домакинството на Финала през 2009 година. Икономическите ползи ще повлияят положително в краткосрочен план върху търговията чрез разходите, които феновете ще направят в барове, клубове, магазини, хотели, градски забележителности, букмейкъри и на самия "Стадио Олимпико", както и чрез средствата, които спонсорите и организаторите влагат в маркетинг в града. Столицата на Италия ще се радва обаче и на дългосрочно икономическо наследство, чрез активизиране на туризма, граждански спонсорства и по-големи шансове да бъде домакин на бъдещи мегасъбития.
Бонусът от 5 милиона евро за Рим е сравним с 44.5 милиона евро, които получи домакинът на Финала през 2008 година - Москва, и 26 милиона евро за Атина, колкото се счита че са спечелили от домакинството на Финала през 2007 година. Малкото увеличение за Рим, в сравнение с Москва, е вследствие на по-централното местоположение на града, спрямо останалите региони на Европа, докато на това противодейства и сериозността на кризата, поради която някои привърженици предпочитат да гледат Финала вкъщи, отколкото да пътуват до Рим.
Градът на победилия клуб също ще се облагодетелства от ползи от около 15 милиона евро след Финал 2009. Това ще се почувства чрез положително икономическо влияние, като подобряване на имиджа и репутацията на града, което пък води до увеличаване на туристите и повишаване на увереността на победителите и ръст на харченето, след като баровете, магазините и букмейкърите в града са се насладили на краткосрочно увеличаване на финансовите постъпления около самия Финал.
Накратко:
Премия за клуба победител: над €110 милиона
Премия за града на спечелилия отбор: над €15 милиона
Премия за изгубилия клуб: над €65 милиона
Бонуси в Европа: над €75 милиона
Бонуси за Рим: над €45 милиона
Икономическо влияние на 2009 UEFA Champions League Final = €310 милиона
Изброените включват и „премия от рецесията" на стойност €25 милиона
„Това, което обещава да бъде епично състезание между два от най-великите отбори в света, е също и голям стимул за икономиката. Финалът на Шампионската лига доказва, че спортните мега-събития могат да преодолеят кризата, благодарение на своята огромна емоционална притегателна сила", заяви професор Чадуик (повече информация за проф. Чадуик може да прочетете тук).
„Можем да очакваме малко увеличение на „установените" форми на икономическа и търговска активност около Финала 2009, които щяха да бъдат по-значителни, ако икономическият климат беше различен, но това, което „влиза в играта", е „премия за рецесия" на стойност около £25 милиона общо, в резултат на това, че повече хора се включват вследствие на кризата", добави още той.
„Някои хора може да предпочетат да не пътуват до Рим, но те ще генерират икономическа активност у дома и благодарение на достъпността на италианската столица до Испания, Великобритания и неутралните държави, улиците на Рим, хотелите, магазините и баровете ще бъдат пълни с привърженици на футбола, които търсят едно изживяване „веднъж в живота", допълни още професор Чадуик.
„Финалът на Шампионската лига е най-големият футболен мач за 2009 година по отношение на интереса в Европа и по света. Той е наистина безценен за феновете, независимо дали пътуват до Рим, или го гледат с приятелите си, или със семейството си у дома. Нашето проучване показва, че страстта към футбола преодолява икономическите възходи и спадове, и на свой ред води до позитивно поощряване на определени части от икономиката", коментира Пол Мюленджик, Директор „Спонсорства" в MasterCard Europe.