Министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски подписа днес договорите с изпълнителите на дейности по проект „Подобряване на административното обслужване на потребителите чрез надграждане на централните системи на електронното правителство”. Той е на стойност почти 12 милиона лева и се осъществява с финансовата подкрепа на Оперативна програма „Административен капацитет” (ОПАК), съфинансирана от Европейския съюз (ЕС).
Първите междинни резултати се очакват в края на 2012 година, а проектът ще продължи до август 2013 г. През следващата година ще бъде финализиран и най-големият проект, финансиран от ОПАК с 18 милиона лева - „Развитие на електронното обслужване по електронен път”. Неговата цел е да се обменя автоматично информация между различни регистри в администрациите, за да се спестяват време и средства.
"Всеки от нас ще може да поиска удостоверение от държавата или от общината след работно време и ще спести от транспорт и чакане по опашки", обясни министър Московски.
Първите 5 хил. карти с чип, който съдържа електронен единен граждански номер (ЕГН), ще бъдат готови през юли 2013 г. С тях ще могат да се ползват електронните услуги,
предоставени от държавните и общинските администрации. Пилотната фаза предвижда тези първите 5 000 карти с чип да се раздават безплатно, а след това стойността за издаването да е по-ниска от тази
за лична карта. Засега документите няма да са задължителни, но ще улеснят гражданите при ползването на електронните услуги, обясни министър Московски, цитиран от БНР.
Той добави: "Чрез тях ще може да се влиза в единния електронен портал на електронното правителство. Чрез тази идентификация ще могат да се използват услугите. За момента взехме решение тя да бъде като карта с електронен чип, но за в бъдеще, разбира се, ще следваме примера на другите европейски държави, където това функционира заедно с личната карта на гражданите".
Заместник-министърът на транспорта Валери Борисов поясни, че след 2015 година вероятно чиповете с електронното ЕГН на гражданите ще се вграждат и в личните карти. Очаква се най-голям интерес и най-често в началото да се ползват по електронен път услугите на общините.
До края на мандата на ГЕРБ по електронен път ще се ползват всички услуги на Националната агенция за приходите, Националния осигурителен инситут (НОИ) и общините.
Вече са получени разработки, свързани с необходимите промени в законодателството в областта на електронното управление. Описани са и институциите, които първи разполагат с определен вид данни, което е предпоставка електронните системи да бъдат настроени автоматично да търсят информация в съответната база данни, а не това да се изисква от гражданина или фирмата. Това става ясно от информацията на МТИТС.
Днес договори бяха подписани за следните дейности:
- „Създаване на регистър за електронна идентичност на потребителите” с изпълнител „Борика – Банксервиз” АД;
- „Надграждане на единната среда за обмен на електронни документи и внедряване на централна документооборотна система” - ДЗЗД АЙ БИ ЕС БУЛ ЕС АЙ;
- „Изграждане на централизирана система за мониторинг и управление на информационната сигурност и оперативна съвместимост. Надграждане на националния портал на електронното управление с функциите на Единното звено за контакт” - „Стемо” ООД;
- „Изграждане на централизирана и интегрирана в администрациите система за демократично ориентирано вземане на решения с участието на гражданите и бизнеса” - Матерна България;
- „Централизирана система за управление на комуникационната и хардуерна инфраструктура посредством прилагане на съвременни технологии, платформи и консолидация чрез виртуализация” - "Комсофт” ООД”;
- „Разработване на унифицирани изисквания към центровете за съхранение на особено чувствителна информация в съответствие с изискванията за оперативна съвместимост и информационна сигурност” - " Телелинк” ЕАД;
- „Оценка и контрол на качеството” - „Сиела Норма” АД.