Жената като акционерно дружество? Сравнение, което у едни дами може да пробуди чувство за ласкателство, у други - за обида, но вероятно у всички – любопитство. Колегите от застрахователния сайт Insmarket.bg използват експертния си поглед върху финансовата сфера и чудесното си чувство за хумор, като сравняват живота на една жена с развитието на едно обикновено акционерно дружество – според тях двете са твърде сродни по регистрация, създаване, функциониране, представяне пред инвеститорите и ликвидност.
Да започнем с това, че преди раждането си всяка цена е сто процента дъщерно предприятие на собствената си майка. След това акциите ѝ се разпределят в рамките на холдинга, който обикновено наричаме „семейство“. Някакъв пакет преминава под контрола на бащата, но по-често контролният процент. За бабите и дядовците също има известни дялове, но те определено в най-честия случай са миноритарни.
Постепенно момичето пораства и заедно с това чрез допълнителни емисии прехвърля акциите си на своя баланс. А към края на училището настъпва златното време за IPO (initial public offering). Като правило по това време момичетата не продават контролния си пакет, а пласират малки части от него, целейки да "проверят интереса" на пазара.
Често в ролята на лийд мениджъри по първичното предлагане влизат родителите, но още по-често това правят по-напредничевите приятелки на самия емитент. Те могат да помагат в откриването на необходимата търговска площадка (борса), да направят независима оценка на активите и да препоръчат цената на предлагането.
Непосредствено преди IPO-то се провеждат многобройни road-show в денс клубовете, баровете, дискотеките и прочие места, където „се натрупват“ млади инвеститори. Те – трябва да се подчертае – също в този момент не се интересуват от незабавното придобиване на контролния пакет.
Как протичат консултациите при подготовката на IPO и въобще – как продължава разгърнатото сравнение между жената и акционерното дружество, може да прочетете в материала на Insmarket.bg.