Не може да се каже, че 2012 г. беше една от най-силните за бизнеса на мобилните оператори у нас. И трите телекома отчитат ръст на клиентите си, но само при "Виваком" той е малко по-значителен. Същевременно и трите български телекомуникационни компании регистрират понижение на приходите си за миналата година.
Съществуват вижданията, както заявяват и от "Глобул", че има насищане на пазара на телекомуникационни услуги, а намаляването на доходите на населението определено не помага за развитието на бизнеса на мобилните оператори у нас. От друга страна от телекомите отчитат като негативен фактор промяната в цените за терминиране (свързване, бел.ред.) на национални и международни разговори, считано от 1 юли 2012 г., които се отразяват на приходите им.
Vivacom
"Българска телекомуникационна компания" с търговска марка Vivacom отчита увеличение в печалбата си за 2012 г. до 20.3 млн. лв. Това е близо троен ръст в сравнение с данните за 2011 г., става ясно от финансовия отчет на компанията за изминалата година. За 2011 г. печалбата преди данъчно облагане е малко над 8 млн. лв.
Голямото увеличение в печалбата е резултат от оптимизирането на разходите му и от по-доброто позициониране на портфолиото от продукти и услуги през 2012 г., отчитат от телекома. От компанията
отчитат благоприятна тенденцията на нарастване на броя абонати и търсенето на услуги.
Приходите от мобилни услуги на Vivacom бележат ръст от 7.8% на годишна база до 397.8 млн. лв. въпреки намалелите цени на терминиране. За същия период клиентите нарастват с 16.8%, а потребителите на мобилен интернет се повишават със 71.6% за 2012 г. спрямо 2011 г.
Същевременно абонатите на ТВ-услуги също се увеличават с над 84%. Тези резултати позволяват на компанията да компенсира донякъде спада в приходите от фиксирана телефония. Общите приходи за 2012 г. се понижават 3.4% до 857.9 млн. лв.
Финансовото положение на компанията остава стабилно с наличност по банкови сметки и краткосрочни банкови депозити в размер на 63.9 млн. лв. в края на годината и изплатени дивиденти в размер на 158 млн.лв.
Припомняме, че от края на ноември миналата година БТК официално има нов собственик. "НЕФ телеком България" продаде дела си от 93.99% в компанията на новорегистрираното дружество "Вива телеком България" ЕАД. В края на януари тази година пък
стана ясно, че Дружеството "Вива Телеком България“ е отправило предложение за закупуване на акциите на останалите акционери в "Българска телекомуникационна компания".
Глобул
Общите приходи на "Космо България Мобайл“ с търговско име "Глобул“ - част от гръцката OTE Group, за 2012 г. намаляват с 8,5% до 738, 5 млн. лв. (377,6 млн. евро), като през предходната 2011 г. са в размер на 806,7 млн. лв. (412,4 млн евро).
Печалбата преди лихви, данъци и амортизации за изминалата година е в размер на 264,8 млн. лв. (135 млн. евро), като отчита спад от 13,3% на годишна база, се съобщава в изпратено от компанията прессъобщение.
Само за четвъртото тримесечие на 2012 г. общите приходи отбелязват спад от 12,9% в сравнение със същия период на миналата година, показват финансовите отчети на компанията.
От "Глобул" отчитат, че намалението на приходите се дължи на рязкото намаление на цените за терминиране, наложено от регулатора, както и заради промените в счетоводната политика на компанията, въведени през септември 2012 г. с цел хармонизация с практиките в ОТЕ Group.
Приходите от услуги за тримесечието намаляват с 20,9% основно поради по-ниските цени за терминиране и промените в счетоводната политика на компанията. Приходите на "Глобул" преди данъци, лихви и амортизации за четвъртото тримесечие на 2012 г. намаляват през последното тримесечие на миналата година с 27,2% в сравнение със същия период на 2011 г.
Същевременно клиентите на абонаментните програми се увеличават, достигайки 2,8 милиона, като в края на 2012 г. Това представлява ръст от 8% в сравнение със същия период на предходната година или около 62% от всички клиенти на оператора. Въпреки тенденцията за миграция на потребителите от предплатени услуги към услуги на договор, броят на потребителите на предплатените услуги на компанията също нарасна с 2,8% през последното тримесечие на годината, отбелязват от компанията.
Към края на 2012 г. клиентите на компанията достигат 4,5 милиона, като през последното тримесечие нарастват с 5,9%.
И през последните три месеца на годината свиването в потребителското търсене, породено най-вече от намаляващите доходи на населението, продължи да оказва влияние върху телекомуникационния пазар в България, като силната конкуренция в сектора продължи да води до намаляващи цени на дребно, най-вече в корпоративния сегмент, отбелязват от компанията. Към края на 2012 г., българският пазар е близо до точката на насищане с проникване на мобилните услуги от над 150%., отчитат от "Глобул“.
Мтел
"Мобилтел" с търговска марка Мтел регистрира понижение на приходите от 11,1% до 917, 4 млн. лв. (469,1 млн. евро) през 2012 г., а сравнимата печалба преди лихви, данъци и амортизации намалява с 20,8% до 405,6 (207,4 млн. евро). Това показват финансовите резултати за миналата година, обявени от австрийската компания Telekom Austria Group, част от която е и българският телеком.
От компанията заявиха, че през 2012 година "Мобилтел“ се е фокусирал върху високия клиентски сегмент и развитие на мулти-бранд стратегията си. През миналата година средно един клиент на Мтел плаща с 17.6% по-малко за мобилни услуги. Същевременно средният приход от фиксирана линия през 2012 година намалява с близо 22%.
Потребителите на мобилни услуги от Мобилтел са 5,6 милиона, като компанията отчита ръст на клиентите си от 1,3% през 2012 г. Пазарният дял на компанията за изминалата година е 46,9%.
Броят на клиентите на мобилен интернет се е удвоил в сравнение с предходната година и възлиза на 370,700 в края на 2012 година. В същото време компанията отчита растеж в сегмента на фиксирания броудбанд. Броят на клиентите, ползващи фиксиран интернет се увеличава с 23,2% до над 150 000 абоната, като общият брой на фиксираните линии за достъп нараства с 21.5%. Броят на абонатите на цифрова телевизия отбелязва през 2012 г. ръст от 105%.
Развитието на телеком бизнеса в България през 2012 година беше белязано от засилена конкуренция и понижаването на цените за терминиране, което повлия сериозно резултатите от дейността на "Мобилтел", отбелязват и от този телеком.
Промяната в цените за терминиране на национални и международни разговори, считано от 1 юли 2012 г, доведе до намаление от 50% на приходите от този сегмент. Допълнително, българският пазар беше белязан от силно обострена икономическа обстановка, коментират от телекома.