Тази година много американци изпитаха огромно предколедно напрежение. Причината - двете най-големи куриерски компании UPS и FedEх имаха проблеми с доставките и така поръчаните по интернет коледни подаръци се забавиха. Куриерите се оправдаха, че обемът на пратките тази година е надхвърлил капацитета им и затова доставките изостават. Факт е, че консултантите от IBM Digital Analytics отчитат поредното нарастване на онлайн пазаруването за тази Коледа.
Не само по Коледа - за цялата 2013 г. в глобален план електронната търговия бележи ръст и оборотът ще надхвърли 1 трилион долара, изчисляват британски експерти. Европа сега е най-големият пазар за
електронната търговия в света, показват анализите на Европейската асоциация за онлайн търговия. Годишно оборотът расте с над 20%. Малко
над 80% британците са сред интернет купувачите, а в Германия и Дания това са 77% от населението над 18 години.
Европейският електронен пазар може да бъде разделен на 3 категории - зрял, растящ и нововъзникващ. Сред зрелите пазари са северните страни, Германия и Великобритания. Растящите пазари са Франция, Италия и Испания. В тези държави интернет пенетрацията е бърза, но все още не достига нивата на зрелия пазар. Сред нововъзникващите пазари начело стоят Полша и Португалия. През 2012 г. полският пазар отбеляза ръст от 24% и оборотът му достигна 5,59 млрд. евро.
Нови тенденции в модната индустрия
През последните две години се оформи интересна тенденция - електронната търговия започна да влияе върху модната индустрия. Електронни стоки като компютрите се продават по интернет от раждането на електронните магазини и днес половината от компютрите се продават онлайн. Компании като Dell нямат традиционни магазини и продават компютри през уебсайта си. На този фон продажбите на облекло са доста малки - малко над 10% при 50% за компютрите. Те обаче се увеличават доста бързо.
Европейският пазар на облекло и модни стоки е един от най-големите и най-растящите. Той не е така зрял както пазарите на други стоки като потребителската електроника, но затова пък бързо ги настига. Модните стоки заемат все по-голяма част от шопинг навиците на европейските потребители. През 2012 г. облеклото зае второ място в онлайн продажбите на Стария континент. Според британски проучвания обувките са най-купуваните модни стоки на Острова - 49% от британките и 38% от британците са купили обувки миналата година при средна цена на електронната „пазарска кошница“ 215 евро.
С развитието на онлайн търговията традиционните магазини за облекло започват да усещат отлив. Те все още играят важна роля в бизнеса, но електронната търговия макар и бавно отнема от клиентите им. Не е никак учудващо, че европейските ритейлъри вече съобщават за намаляване на клиентския трафик, обратното - той расте в онлайн магазините. Все още процентът на предпочелите уебсайтовете пред офлайн търговията е 1,5 средно в света, но тенденцията е далече по-видима в Германия, Швеция и Великобритания. Източноевропейците все още са традиционалисти и масово предпочитат да пипнат дрехата, която купуват.
Мисли глобално, действай локално
“Електронната търговия с модни стоки все още е локална поради по-ниските разходи и по-кратките срокове за доставка, които определено са бариера пред международния търговски обмен,“ твърди Бенджамин Гюнтер, съосновател и главен изпълнителен директор на Stylight. Въпреки нарастващата интернационализация, европейските купувачи предпочитат местните уебсайтове. Едва 8,8% от европейците използват ритейлъри от други страни.
Онлайн купувачите предпочитат да пазаруват на родна територия, да плащат в собствена валута и да използват майчиния си език. Освен Amazon, eBay и iTunes, незначителен брой други американски сайтове успяха да проникнат на европейския пазар. А сред топ 20 на електронните магазини в САЩ няма нито един европейски. Така завладяването на Запада е следващата голяма стъпка, която се готвят да направят европейските електронни ритейлъри.
Достъп до нови пазари
Технологията дава възможност на брандовете да получат достъп до по-големи пазари и до нововъзникващи търговски територии. Европейските дистрибутори улесняват и ускоряват международното развитие на
модните брандове. Онлайн модните магазини са развили много добра способност да откриват местоположението на клиента и да го препращат към конкретен уебмагазин и да му предлагат местно съдържание.
Все още обаче е по-неразвита системата клиентът да изпита пълно удовлетворение - не винаги той може да върне или замени стоката, ако не е доволен. Тази ситуация обаче се подобрява постепенно
благодарение на развитието на сътрудничеството между куриерските служби.
Глобалната тенденция традиционните ритейлъри на облекло да доминират електронната търговия важи и за Европа. Постепенно набират сила и онлайн ритейлърите, което прави европейската онлайн търговия с
дрехи по-хетерогенна. В отделните страни доминират местните особености - във Франция доминират онлайн ритейлърите, а във Великобритания - традиционните ритейлъри и каталожната търговия. Във всички
случай възходящият тренд в онлайн търговията с модни стоки е стабилен.