Генералният директор на "Македонски железници - Инфраструктура" Фестим Халили и генералният директор на ДП "Национална компания Железопътна инфраструктура" инж. Красимир Папукчийски са обсъдили напредъка по изграждането на жп връзката между София и Скопие. Това съобщиха от пресцентъра на държавната жп компания.
Като абсолютен приоритет за изграждането на Коридор № 8 е определено строителството на тунела на Деве баир, където всъщност минава границата между България и Северна Македония.
Междуведомствена експертна група от двете предприятия, в състава на която ще влязат инженери тунелно строителство, железен път, контактна мрежа и сигнализация, ще представи доклад за съответствие с европейските изисквания на изготвения от северно-македонска страна проект за изграждане на тунела до края на март. През април предстои нова работна среща между двамата генерални директори за анализ на резултатите и синхронизиране на всички бъдещи действия по строителните дейности.
Експерти от НКЖИ ще оказват и техническа помощ по конкретни проекти на македонските си колеги, свързани с европейско финансиране.
Паневропейски транспортен коридор № 8 е един от десетте паневропейски транспортни коридори, и свързва Адриатическо море с Черно море през Албания, Северна Македония и България.
Изграждането на транспортната инфраструктура по протежение на Паневропейския транспортен коридор №8 се поставя в зависимост от политиката на трите страни по неговото протежение и България, и Италия. От страна на България непрекъснато се изтъква политическа воля за довършване на начинанието, но осъществяването му се поставя по една или друга причина в зависимост от осигуряване на финансиране по линия на Европейския съюз.
Изграждането на паневропейски транспортен коридор №8 има геополитическо измерение, поради което се очаква българското правителство да са ангажира по-активно със строителството на пряката железопътна връзка между България и Северна Македония, която идея стои на дневен ред пред българската общественост повече от век.