Малък срещу голям маркетинг: Как да управлявате бизнеса си

01.08.2012
по статията работи: Елица Елефтерова
Нужно е да сглобите всички фрагменти от бизнеса си, за да формирате едно успешно цяло, а не слаби частички
Малък срещу голям маркетинг: Как да управлявате бизнеса си

Много от предприемачите имат проблем с маркетинга. И проблемът не е, че те:

  • Не разбират от маркетинг
  • Се страхуват да опитват нови неща, както и да се оттеглят от зоната на комфорт
  • Не са склонни да инвестират време и пари в бизнеса си
  • Не търсят съвети от експерти

Това, което пречи на успешния маркетинг, е, че всичко е твърде опростено, пише Ерик Вагнер от списание "Форбс".

Сега, това може и да не звучи точно като проблем, но повярвайте ми, точно в това е проблемът. Понякога нещата не са толкова лесни, колкото изглеждат. Да, някои наистина не са сложни - като създаването на профил във Facebook или на акаунт в Twitter.

Но това може да остане така, докато първо не си изградите стратегия, която да ви води при използването на тези инструменти и платформи.

Второто важно нещо, което трябва да се направи, е да включите тази стратегия като част от по-голям бизнес план. Това какво количество харесвания или туитове ще получите, ще ви отведе по-близо до целта ви, отколкото сте днес.

В същността си маркетингът е много прост. Имате чудесен продукт или услуга и искате да кажете на хората, които се нуждаят от него, че той съществува. Простичко, нали?

Но изобщо не е лесно. И точно затова светът се пренапълни с интернет гурута и самозвани експерти.

В много случаи те са "маркетинг водопроводчици" - хора, които са били късметлии с една техника, и сега твърдят, че могат да променят целия ви свят. Това, естествено, ако "просто" плащате за тяхното обучение, техния продукт, или техните консултантски услуги.

За предприемачите това се превръща в съвсем реален проблем, защото са изложени на всякакви експерти, които за съжаление говорят само за една малка част от маркетинг пъзела. Почти винаги те обясняват за изолирани случаи, които много естествено, демонстрират тяхната идея като най-добрият възможен начин да бъде подобрен маркетингът.

Тактиката (разбирайте едно конкретно решение на определен проблем), която предлагат тези експерти, е част от стратегия. Проблемът е в начина, по който се представя - като определена стратегия, каквато всъщност далеч не е. Тя е просто фрагмент от пъзела, а не самия пъзел.

Разбира се, този подход е обречен на провал. Можете да използвате всяка брилянтна тактика от подобни книги, и все още бизнесът ви да си стои в нищото, ако не я използвате правилно. Тъй като в изолираната си същност и откъслечност, тези тактики са “малък маркетинг”.

“Малък маркетинг” срещу “Голям маркетинг”

“Малкият маркетинг” може да бъде добавка към вече уредения ви бизнес. С две думи - вече сте експерт в това, което правите, това, което предлагате, как да го разпространявате, и каква цена му определяте. Всичко останало е маркетинг, насочен към това да привличате нови клиенти. Така че от тази гледна точка, маркетингът изглежда като:

  • Имейл маркетинг
  • Реклама на клик и оптимизация на уеб сайтове
  • Брошури, листовки и други материали за печат
  • Рекламни кампании

И много, много други.

Проблемът е в това, че независимо от важността на всички тези изброени техники за бизнеса ви, нито еднa от тях не е маркетинг в истинския смисъл на думата.  

Пълната противоположност на "малкия маркетинг" е "големият маркетинг". Той е почти неразличим от бизнес стратегията. Става въпрос за определянето (таргетирането) на перфектния клиент за вас, както и какво е необходимо, за да бъде привлечено вниманието му, така че да остане наистина доволен от това, което можете да му дадете. Става дума за привличането им и превръщането на тези, които са просто "клиенти" в нещо друго - в "лоялни клиенти".

“Малкият маркетинг” не е просто непълен “голям маркетинг” - без правилно прилагане на “голям маркетинг”, малкият би бил напълно безсмислен. Добрата новина е, че “големият маркетинг” е лесен. И колкото повече се учите от някого, който наистина знае как той работи, толкова по-лесно ще постигате бизнес целите си.

Има само три стъпки за ефективен маркетинг, всяка от които е свързана с елементи от цялостния бизнес план. Общото погрешно схващане е, че маркетинговият план стои отделно от бизнес плана ви, ако маркетингът ви няма "нещо общо с вашата визия или модел, или ценовата ви политика”. Разбира се, това не съвсем погрешно, но като предприемач, трябва да сте на върха и да свързвате отделните елементи на търговията в по-широка бизнес стратегия. Фрагментарността не е ваш приятел.

Трите елемента на успешния маркетинг са разпределението, привличането и ангажирането.

Разпределение (Таргетиране)

Първата стъпка за ефективен маркетинг е да съчетаете идеално подбора на хората, които се опитвате да достигнете, и офертата, която се опитвате да им направите. Това е още един от онези съвети, които е по-лесно да се обяснят, отколкото да се направят, но все пак всичко започва от първата стъпка.

Първото нещо, което трябва да направите, е да определите съвършения клиент за вашия продукт или услуга.

Чий най-сериозен проблем можете да разрешите? Кой ще бъде най-възприемчив към посланието ви или ентусиазиран от офертата ви, и гори от нетърпение да разкаже на приятелите си за вас?

Важно е да бъдете възможно най-точни, когато превръщате в реалност този "профил на перфектния клиент", защото веднъж имате ли идея кой е той, започвате да кроите офертата си директно към него. Таргетирането на клиентите ви представлява 90% от налучкването на правилния ви маркетинг.

Това се вписва идеално в цялостната ви бизнес стратегия, защото, когато знаете кого се опитвате да достигнете, то специфичните изисквания и нужди на профила на клиента ви ще ви помогнат да оформите основите на бизнеса ви. Вашата мисия и визия (ако ги имате), трябва да бъдат съобразени с тези клиенти. Промоциите, дистрибуцията и цените ще бъдат повлияни от вкусовете и изискванията на лицето, което най-вероятно ще има щастието да работи с вас.

Привличане

След като сте постигнали идеалния подбор на бъдещите ви клиенти, трябва да грабнете вниманието им. Това е колкото изкуство, толкова и наука. Именно тук е мястото, където повечето от тактиките на "малкия маркетинг" могат да влязат в употреба.

След като вече имате идея кой е идеалният клиент за вас, а офертата, която сте подготвили, е точно за него, трябва да разберете и къде можете да намерите тези клиенти - в интернет и/или офлайн.

Някои хора прекарват повече време в Twitter, други във Facebook, трети в различни сайтове и социални медии. Някои хора четат вестници, други слушат радио, някои предпочитат да гледат видео, а има и такива, които все още се вълнуват, когато получават писма по старомодния начин - в пощенската кутия.

Това как точно ще привлечете вниманието на аудиторията си, сериозно ще повлияе на вашата реклама, обслужването на клиенти, онлайн и офлайн присъствие, та дори и на начина, по който сте избрали да приемате плащанията си.

Ангажиране

Това е тайното оръжие на най-успешните търговци и освен това работи също толкова добре за предприемачите и собствениците на малък бизнес. Нещата стоят така - вече сте привлекли вниманието на вашата целева аудитория, така че сега трябва да ги насърчите сами да предприемат стъпката, която да ги направи ваши постоянни клиенти.

Това, което можете да направите, е серия от малки крачки. Например - да помолите клиентите си да ви приемат в мейл листата си или да ви станат фенове във Facebook. След като направите тази стъпка, можете да ги възнаградите с нещо, което не са очаквали - безплатен доклад, ексклузивни блог постове, достъп до мрежата и други.

След това трябва да ангажирате клиента си по-сериозно, например да му предложите да изпробва безплатно продукта или услугата, която предлагате. Във всички случаи, стойността, която им дадете във вид на бонус, трябва драстично да превишава риска, който те са поели, когато са решили да заложат на вас.

И накрая може да предприемете една последна стъпка, която е всъщност да им предложите да купят това, което предлагате. Когато го направят, ги уверете, че са взели абсолютното най-доброто решение, на което са способни.

Разбира се, това не се изчерпва с първата покупка - цикълът на ангажираност и награда може да се използва отново и отново през цялото време, докато клиентът работи с вас.

Това се случва когато бизнес планът и маркетинговият ви план се слеят и станат едно. Всичко, което правите, трябва да бъде проектирано така, че да направи този цикъл по-добър и по-ефективен за вас и клиентите ви - което означава, че почти всяка част от бизнеса ви, ще бъде синхронизирана по този модел.

Всичко е много просто - но не е лесно

Започнете от началото, учете се от хора, на които имате доверие. И не забравяйте, че това е вашият бизнес - можете да се справите с тези решения. В края на деня трябва да разчитате на себе си и на вашите клиенти, за да бъдете успешни, и най-добрият начин да направите това е да ги разберете, да разберете себе си и те да разберат процесите в маркетинга (големия маркетинг!).

Защо?

Защото всичко това е свързано с вашия бизнес като цяло, т.е. с реализирането на идеите ви и на печалбата от тях.

Оцени статията:
5.00/4
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
  • Зимна приказка
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Най-старата коневъдна ферма в света
Блондинка звъни на оператора си: - Извинете, не ми работи интернетът... - А вие с рутер ли сте? Кратко мълчание... - Не, сама съм!!!
На този ден 30.12   1699 г. – С указ на цар Петър I в Русия е въведено летоброенето от Рождество Христово. 1703 г. – При земетресение в Токио загиват около 37 хил. души. 1853 г....