Европейската комисия планира да представи нов Европейски пакет за вятърна енергия (European Wind Power Package) следващия вторник (24 октомври), който има за цел да укрепи вятърната индустрия на ЕС чрез решаване на предизвикателствата, пред които е изправена. Това става ясно от чернови на документи, които са достигнали до изданието Euractiv. Вятърната енергия се смята за решаваща за заместване на изкопаемите горива и за увеличаване на вътрешното производство на енергия, но ЕС изостава с инсталирането на ВяЕЦ, ако иска да постигне целите си за климата и енергията до 2030 г., обясняват от организацията Wind Power.
„Вятърната енергия е възобновяема, изобилно налична в ЕС и сигурна. От ключово значение е да постигнем целите на ЕС за декарбонизация и да доставяме чиста, достъпна и сигурна електроенергия за нашите домакинства, нашата индустрия и все по-често нашия транспортен сектор“, става ясно от черновите на документите.
Но въпреки значението си и търсенето на повече възобновяеми енергийни източници на Стария континент, секторът се бори с предизвикателства. Всички най-големи производители на вятърни турбини отчетоха значителни оперативни загуби през 2022 г., предупреждават документите, позовавайки се на данни на Международната агенция за възобновяема енергия.
„ЕС не може да удвои скоростта на разгръщане на вятърна енергия без здравословна, устойчива и конкурентоспособна верига за вятърни доставки. А вятърната индустрия не може да бъде стабилна без ясен и сигурен набор от проекти, привличащи необходимото финансиране и конкуриращи се на равни условия в световен мащаб“, предупреждава експертите от Брюксел, призовавайки за „незабавни действия“ в тази посока.
Европейският пакет за вятърна енергия има за цел да разреши тези проблеми с „План за действие за вятърна енергия“, а вторият документ условно е наречен „Постигане на амбициите на ЕС за офшорна възобновяема енергия“.
Проектодокументите, разгледани от медията и подлежащи на промяна преди публикуване, представят какво е направила Европа за насърчаване на вятърната енергия и офшорните възобновяеми енергийни източници, включително нови закони и пари, и какви допълнителни стъпки са необходими, за да се помогне на индустрията.
Проектопланът за действие разглежда подкрепата на европейските компании във вятърния сектор и подобряването на тяхната конкурентоспособност с действия, които „трябва да бъдат предприети спешно“.
Той идентифицира пет трудности за европейските производители на ВяЕЦ оборудване:
„Недостатъчното използване на производствения капацитет, водено от неадекватното и несигурно търсене на вятърни турбини в ЕС“, като индустрията изчислява, че 80 GW капацитет в момента е заседнал в процедури за издаване на разрешителни, голяма част от които от години.
„Висока инфлация и цени на суровините, съчетани с ограничено хеджиране от страна на производителите на оборудване за ВяЕЦ срещу нестабилността на цените на суровините“. Това подкопава финансите на сектора.
Проектиране на национална подкрепа, фокусирана върху ценови критерии, а не върху екологични и социални стандарти в европейските продукти и устойчивостта на веригата за доставки.
Натиск от международни конкуренти, включително Китай, важен доставчик на суровини и компоненти за ЕС и все по-сериозен конкурент в световен мащаб.
Наличие на квалифицирани работници в сектора за производство на вятърна енергия, което рискува да повлияе на скоростта на европейския производствен капацитет, особено в офшорния вятър.
Един от акцентите на плана за действие е да се проектират търгове за нов капацитет за производство на вятърна енергия, които не дават приоритет на най-евтините оферти, където китайските производители имат предимство пред европейските компании.
Идеята е да се насърчат „неценови критерии за възлагане, които възнаграждават продукти с по-висока добавена стойност и насърчават мащабиране на промишлеността, което може по-добре да подпомогне иновативна и конкурентоспособна вятърна индустрия“, се казва в проектодокумента.
Брюксел също така иска по-единни дизайни на търгове, с критерии за „недискриминационна предварителна квалификация“, разглеждащи възникващи проблеми като киберустойчивостта, наред с други критерии.
Европейската комисия ще започне диалог между страните от ЕС, участниците в индустрията и други заинтересовани страни за подобряване и опростяване на търговете. Въз основа на това Европейската комисия ще приеме насоки до края на март 2024 г.
Наред с това, изпълнителната власт на ЕС ще работи с вятърната индустрия, за да „следи отблизо възможни нелоялни търговски практики, които облагодетелстват чуждестранните производители на вятърна енергия“, включително потенциалното субсидиране на продукти, свързани с ВяЕЦ, влизащи в ЕС.
„Ако това е оправдано, Комисията ще активира своите инструменти за търговска защита“, предупреждава водещият документ. В проекта също така ще се разгледа подпомагането на производителите да получат достъп до пазари извън ЕС, повишавайки уменията и увеличавайки достъпа до паричните средства на ЕС.
Планът за действие също има за цел да подобри издаването на разрешителни и да повиши капацитета на мрежата. Това включва потенциално разширяване на временните правила, насочени към облекчаване на бюрокрацията, за да „изпратят силен сигнал до индустрията и държавите-членки за необходимостта от спешно ускоряване на внедряването на вятърна и други възобновяеми енергийни източници“.
Наред с това Европейската комисия ще стартира „Accele-RES“, инициатива, насочена към ускоряване на прилагането на новия закон за възобновяемата енергия, особено що се отнася до издаването на разрешителни. Това може да е ключово, тъй като предишната директива за възобновяемите енергийни източници от 2018 г. все още не е напълно приложена.
Освен това изпълнителната власт на ЕС ще пусне „специален онлайн инструмент за подпомагане на държавите-членки в процеса на издаване на разрешителни“ до края на годината. До април 2024 г. тя ще актуализира своята препоръка за ускоряване на процедурите за издаване на разрешителни за проекти за възобновяема енергия и насоки за добри практики за ускоряване на процедурите за издаване на нужните документи.
Планът за действие също така разглежда създаването на повече сигурност за разработчиците на проекти и производителите, като призовава страните от ЕС да създадат подробни планове за прилагане на новия закон за възобновяемите енергийни източници и да увеличат възможностите за предстоящите вятърни проекти.
Инициативата ще бъде допълнена от „план за действие за улесняване на изграждането на мрежи“, който се очаква да бъде представен през ноември 2023 г.
Това ще помогне за ускоряване на ключови проекти за развитие на трансграничния пренос на електроенергия, които са „от решаващо значение за интегрирането на нарастващи обеми възобновяеми енергийни източници и напредване на интеграцията на енергийната система“. Инструментът също така ще включва мерки за справяне с тесните места, които спират укрепването и разширяването на мрежата, се казва в документа.
Планът за действие за вятърна енергия ще бъде публикуван във вторник заедно със съобщение за постигане на амбициите на Европа за офшорна възобновяема енергия.
„Офшорните възобновяеми енергийни източници са настроени да станат незаменима част от енергийния микс, който ще бъде необходим за декарбонизиране и постигане на климатична неутралност“, според изтеклата чернова на предложението.
Планът за действие за вятърна енергия ще бъде публикуван във вторник заедно със съобщение за постигане на амбициите на Европа за офшорна възобновяема енергия.
„Офшорните ВЕИ са настроени да станат незаменима част от енергийния микс, който ще бъде необходим за декарбонизиране и постигане на климатична неутралност“, е записано още в проектодокумента.
В съобщението се посочват проблеми, подобни на тези в плана за действие, включително при издаването на разрешения, уменията, веригите за доставки и намалените маржове на печалба.
Той разглежда развитието на трансгранични офшорни мрежи, подкрепата на иновациите, бързото издаване на разрешения, подобряването на морското пространствено планиране, укрепването на устойчивостта на инфраструктурата след саботажа на газопровода „Северен поток“ и осигуряването на веригите за доставки.
Планът също така се стреми да гарантира, че страните от ЕС, които изнасят възобновяема енергия за други държави от ЕС, са надлежно възнаградени за това, като в момента Комисията оценява начините за споделяне на ползите от това.