В периода 1.04.2020-8.04.2020 г. се наблюдава стабилизиране на увеличеното потребление на телефонни услуги и достъп до интернет спрямо периода преди обявяване на извънредното положение и не се отбелязват съществени изменения в трафика.
Според данните, подадени към КРС до 08.04.2020 г., потреблението се е увеличило спрямо стандартната седмица преди обявяване на извънредното положение, както следва:
• мобилна мрежа, гласов трафик – 25%;
• мобилна мрежа, трафик на данни – 17%;
• фиксирана мрежа, гласов трафик – 19 %;
• фиксирана мрежа, трафик на данни – 34%.
В изпълнение на своите задължения мобилните оператори извършват постоянно наблюдение на сигурността и целостта на мрежата, с цел осигуряване на непрекъсваемост на услугите.
Комисията следи за състоянието на предоставения на мобилните оператори радиочестотен спектър, като се извършват и специализирани измервания по отношение качеството на предоставяните услуги. Проведените наблюдения и тестове показват, че до момента не е констатирано прекъсване или отклонение от нормалната работа на мобилните мрежи. При проведени над 4000 тестa са констатирани нива, съответстващи на добра степен на покритие и 99.97 % успешни повиквания за гласовите услуги. За 4G (LTE) мрежите се следи скоростта на достъп до файлове в интернет през мрежите на мобилните оператори, като са измерени средни скорости от 50÷149 Mbps за София и 19-28 Mbps в някои райони от страната.
Мобилните оператори са предприели допълнителни действия в помощ на клиентите в условия на пандемия, включващи:
- Предоставяне на допълнителни обеми от данни (МВ) без увеличение на цената на услугата;
- Предоставяне на безплатен трафик към различни платформи за обучение от разстояние (нулево таксуване);
- Предоставяне на полезна информация по различни начини – чрез интернет страниците си, SMS и информиране чрез съобщения в пресата.
Установени бяха опити за телефонни измами от типа „пропуснато обаждане” (т.нар. wangiri измама). След извършена проверка от страна на КРС, операторите са противодействали на измамите, включително и чрез блокиране на повикванията.
Продължават мерките на лицензираните пощенски оператори за осигуряване предоставянето на пощенските услуги, при спазване на всички противоепидемични изисквания в условия на пандемия, като е засилен контролът при посещения на офиси във връзка с получаване на пратки.
Универсалната пощенска услуга (УПУ) се предоставя на територията на страната, като има промени в работното време на някои пощенски станции Подробна информация може да бъде намерена на www.bgpost.bg.
Запазва се обявената промяна от "Български пощи" ЕАД в предоставянето на УПУ за чужбина, съгласно която дружеството временно е преустановило приемането на всички изходящи международни препоръчани пратки, колети и EMS пратки. Приемат се непрепоръчани пратки до държави, за които е наличен транспортен капацитет и не са отказали обработка на международна поща.
По данни на пощенските оператори се наблюдава увеличение на дела на пратките, доставяни до адрес, което води до предоставяне на допълнителни услуги, в посока осигуряване свобода на получателите за управление доставката на техните пратки.