Търговските паркове са в процес на изключително бърз растеж както в България, така и в целия регион на Централна и Източна Европа и пазарът върви към насищане в средносрочен план. Това показват данните на консултантската компания за бизнес имоти Cushman&Wakefield Forton.
С близо 11% е нараснал обемът им в региона към края на 2023 г. спрямо 2022 г., като общата им площ достига 8.35 млн. кв.м. Макар и опериращите площи в България да са относително малка част от този обем - 511 хил. кв.м, ръстът на местния пазар е значително над средния в Централна и Източна Европа. През 2023 г. работещите ритейл паркове са увеличили площта си с над 50%, показват данните.
Значителният ръст в този сегмент от пазара на търговски площи се дължи на изключително високата активност на предприемачите, както и на закъснялото развитие и ниската база, от която тръгва предлагането. Прави впечатление обаче, че в целия регион площите на ритейл парковете в развитие са значително над тези на търговски центрове, което затвърждава тенденцията за траен интерес към този формат от страна на инвеститори, търговци и потребители, коментира Георги Муховски, зам.-мениджър на отдел "Търговски площи" в компанията.
Според него през последните години в региона се наблюдава силен интерес към ритейл парковете, който се изразява не само в строителството на нови площи, но и в навлизането на нови концепции. Докато в България миксът все още се придържа към класическите оператори, като достъпни магазини за мода и обувки, супермаркет, електроника, мебели, магазини от типа "Направи си сам" и отскоро - места за хранене, на развитите пазари концепциите вече предлагат също кина, хотели, споделени офис площи и други.
"От пандемията насам възприятието на ритейл парковете от страна на потребителите значително се промени. Те се наложиха като практични места за пазаруване, докато при моловете фокусът пада върху потребителското преживяване и забавления", обяснява Муховски.
Според него експанзията на този сегмент е добра новина за пазара на бизнес имоти.
Сред рисковете, според експерта, за бързия растеж са липсата на ноу-хау, управлението на паричните потоци, подценяване или надценяване на потенциала на даден проект.
От гледна точка на търговците основните рискове са от канибализация между обектите и все по-задълбочаващите се проблеми с намирането и обучението на персонал.
По данни на Cushman&Wakefield средната гъстота на ритейл парковете в Централна и Източна Европа е 92 кв.м на 1000 жители. Активните инвестиции в сегмента бързо променят тези показатели, особено на бързо развиващи се пазари като българския.
В края на 2023 г. гъстотата на ритейл парковете в България е 75 кв.м на 1000 жители. Страната ни вече изпреварва Полша, където този показател е 66 кв.м на 1000 жители, но остава сред държавите с най-ниска гъстота. Лидер е Унгария, където този показател е 172 кв.м на 1000 жители, а в съседна Румъния той е 94 кв.м на 1000 жители.