Шофьорските книжки в Евросъюза стават цифрови и с 15 годишна валидност

29.02.2024 | 11:05
по статията работи: econ.bg
Мобилните шофьорски книжки, самооценката на годността за шофиране и по-добрата осведоменост за пешеходците са някои от промените в правилата на ЕС за шофьорските книжки приети от Европейския парламент на сесия в сряда
Шофьорските книжки в Евросъюза стават цифрови и с 15 годишна валидност
Снимка: под лиценза на creative commons

Мобилните шофьорски книжки, самооценката на годността за шофиране и по-добрата осведоменост за пешеходците са някои от промените в правилата на ЕС за шофьорските книжки приети от Европейския парламент на сесия в сряда.

Всяка година в ЕС има над 20 000 смъртни случая по пътищата. В този контекст, Парламентът подкрепя реформирането на правилата на ЕС за свидетелствата за управление на МПС, за да се гарантира, че те допринасят за пътната безопасност и за екологичния и цифровия преход на ЕС.

Неопитните шофьори ще трябва да преминат изпитателен период за шофиране от най-малко две години, през който ще бъдат подложени на определени ограничения, като например по-строги ограничения за алкохол по време на шофиране и по-строги санкции за опасно шофиране, казват евродепутатите.

За да се смекчи недостигът на професионални шофьори, евродепутатите се съгласиха да позволят на 18-годишните да могат да получат книжка за шофиране на камион или автобус с до 16 пътници, при условие че притежават удостоверение за професионална компетентност. Освен това 17-годишните трябва също така да имат право на шофьорска книжка за автомобили или камиони, ако са придружени от опитен водач, се казва в проектозакона.

Евродепутатите приеха, че шофьорските книжки трябва да са валидни най-малко 15 години за мотоциклети и автомобили, и пет години за камиони и автобуси. Те не подкрепят намаляването на валидността на свидетелствата за управление на превозни средства за възрастни хора, както предлага Комисията, за да се избегне дискриминация и да се гарантира правото им на свободно движение и участие в икономическия и социалния живот.

Евродепутатите се съгласиха водачите да оценяват собствената си годност за шофиране, когато се издава и подновява шофьорската книжка, като остават на държавите от ЕС да решат дали самооценката трябва да бъде заменена с медицински преглед с минимален набор от проверки на зрението и сърдечно-съдовите заболявания на водачите, и др. Евродепутатите обаче искат правителствата на ЕС да положат повече усилия за повишаване на обществената осведоменост за психическите и физическите сигнали, които могат да изложат човек на риск при шофиране.

Евродепутатите искат водачите да бъдат по-добре подготвени за реални ситуации при шофиране и да са наясно с рисковете, по-специално за уязвимите участници в пътното движение, като пешеходци, деца, велосипедисти и ползватели на електрически скутери. Ето защо шофирането в сняг и хлъзгави условия, безопасното използване на телефона по време на шофиране, слепите зони, системите за подпомагане на водача и гарантирането на безопасно отваряне на вратите на превозното средство също трябва да бъдат част от тестовете на водача, за да се получи шофьорска книжка.

В подкрепа на единния пазар на ЕС членовете на ЕП подкрепят въвеждането на цифрова шофьорска книжка, достъпна на мобилен телефон и напълно еквивалентна на физическата шофьорска книжка.

Докладчикът Карима Дели (Зелените, Франция) заяви: "Днес Европейският парламент имаше възможност да подобри пътната безопасност в Европа и да се доближи до постигането на целта за нула смъртни случаи по пътищата на ЕС до 2050 г. и да създаде по-силна рамка за защита на всички срещу пътнотранспортни произшествия. Правилата включват незадължителни медицински прегледи при издаване или подновяване на шофьорска книжка и по-строги разпоредби по отношение на начинаещите шофьори."

Проектът за правила относно свидетелствата за управление на МПС в ЕС беше приет с 339 гласа "за", 240 "против" и 37 "въздържал се", което представлява позицията на Парламента на първо четене. Досието ще бъде проследено от новия Парламент след европейските избори на 6-9 юни.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
SIXENSE GROUP - СИКСЕНС ГРУП SIXENSE Group е глобална компания, базирана на 5 континента, развиваща...
Венто - К ООД Проектиране, изграждане, монтаж и продажба на вентилационни и климатични системи.
Интерлийз ЕАД Лизинг на оборудване, транспорни средства, леки автомобили и др.
Резултати | Архив
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Женевски конвенции
Блондинка звъни на оператора си: - Извинете, не ми работи интернетът... - А вие с рутер ли сте? Кратко мълчание... - Не, сама съм!!!
На този ден 04.11   1429 г. – Арманяк-бургундска гражданска война: Жана д'Арк освобождава Сен Пиер льо Мутие. 1501 г. – Катерина Арагонска (по-късно първа съпруга на Хенри VIII)...